Sara Rylander

10 enkla tips för en platt mage!

Även om sommaren och bikini säsongen kanske är över så betyder inte det att man ska lägga ner träningen, snarare tvärt om! Det är nu det är dags att sätta upp nya mål och kämpa ännu hårdare. Något som jag alltid har tyckt har varit det viktigaste/snyggaste att ha är en platt och vältränad mage så därför lägger jag mycket fokus på just den kroppsdelen när jag tränar osv. Här kommer 10 enkla tips för att just få den dära snygga platta magen, ENJOY! :) 

1. Krydda smart! För att kicka igång fettförbränningen lite extra kan du använda dig av några vanliga kryddor såsom 
cayennepeppar, kanel, chili, ingefära och svartpeppar.

 

2. Drick 1/3 del av din kroppsvikt i dl vatten varje dag. Alltså: om du väger 60 kilo ska du dricka 20 dl dagligen = 2 liter + 2,5 dl per 15 minuter du tränar. Löper du till exempel i 30 minuter ska du dricka 1/2 liter mer.

 

3. Styrketräna minst 2-3 gånger i veckan. Se till att köra igenom hela kroppen. Lätt eller intensiv styrketräning är bra både för viktminskning och för att bygga muskler.

 

4. Ät mindre mängd kolhydrater som ris, pasta och potatis och ät istället mer fett, protein och grönsaker. Undvik vitt bröd helt. Byt istället ut mot fullkornsprodukter. Dra ner på snabba kolhydrater och välj istället långsamma kolhydrater.

 

5. Undvik skräpmat och sluta drick läsk och alla andra kaloririka drycker. Ju mer socker du äter, desto mer fett har du oftast på magen. Det är därför bra om du undviker godis, kakor, läsk, saft och andra sockerkällor i kosten även de dolda som fruktyoghurt, juicer och ketchup.

 

6. Ät magert kött. Protein är ett genialt bantningsmedel och det gäller inte minst när du vill bli av med fett på magen. Vissa aminosyror i protein från framför allt magert kött är speciellt slankande, eftersom de är med och frigör det upplagrade fettet på magen. Proteinet stimulerar samtidigt ämnesomsättningen så att förbränningen ökar. Det är även väldigt mättande per kalori och dämpar generellt aptiten

 

7. För att öka din fettförbränning, försök att äta ungefär 5 mål om dagen. Du bör äta ungefär var tredje timme, vilket kommer sätta igång din fettförbränning. Kom ihåg att inte äta för stora mängder bara!

 

8. Drick mycket grönt te, men tillsätt varken mjölk, honung eller socker.

 

9. Konditionsträna, gärna varje dag minst 30 minuter. Ju intensivare du tränar, desto mer kommer du förbränna.

 

10. Ät lagom mycket fett! Inte för mycket och inte för lite. För att bränna fett måste du också äta fett, men se till att välja bra fetter såsom de som finns i fet fisk (lax t.ex), avokado och nötter

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas