Sara Rylander

Q & A - Svullen mage - tips för att motverka detta

Hej! Först och främst så vill jag berömma dig för din fina och inspirerande blogg! Sen till min fråga, har du någonsin haft problem med svullen mage? Jag har ofta det, speciellt till kvällen när jag ser ut som om jag vore gravid. Skullle vara kul om du har några tips!

Hej! Tack så jätte mycket för dina fina ord, superkul att höra! Sen till din fråga, ja jag får svullen mage nästan varje gång jag har "cheat day". Tror det beror både på att jag äter väldigt mycket samtidigt som min kropp inte är riktigt van vid just dessa livsmedel. Annars har jag inga större problem med det men jag vet att det är ett rätt så vanligt problem som är väldigt jobbigt och tråkigt.

Här kommer några tips för att motverka just den dära svullna magen:

Välj vanligt vatten istället för bubbelvatten - Vatten motverkar faktiskt att kroppen samlar på sig vatten – drick åtta glas om dagen, och tänk på att du behöver dricka mer om du tränar och svettas. Vattnet underlättar också matsmältningen, vilket gör att du slipper proppfulla tarmar som får magen att bukta ut. Men undvik kolsyrat vatten – det ger motsatt effekt genom att bilda gaser.

Drick te - En kopp te kan platta till magen. Pepparmyntste gör att tarmarna slappnar av, och löser upp spänningar som annars kan orsaka förstoppning och gaser. Kamomillte har liknande påverkan på kroppen. Grönt te driver ut överflödig vätska ur kroppen, och smakar lika bra varmt som kallt med ett par citronskivor. Te som innehåller torkade maskrosblad är både vätskedrivande och stimulerar matsmältningen.

Se över vad du äter - Ett tips är att  föra en kostdagbok under en tid där du även skriver hur magen känns/mår. Ser du att du känt dig svullen vid 2 tillfällen efter att du ätit tex. morot/nötter/mjölkprodukter så kanske du kan försöka undvika eller dra ner på just på det livsmdedlet.

Ta hjälp av bakterier - Yoghurt innehåller probiotika, bakterier som är bra för tarmen. Obalans bland tarmens bakterier kan skapa svullnad, gaser och förstoppning – då är det svårt för magen att hålla sig platt. Många människor har svårt för att bryta ner mjölksocker, men yoghurt innehåller mindre laktos än andra mjölkprodukter. Välj en osötad variant och servera med frukt, så har du en magvänlig frukost.

 

Sluta stressa - Magproblemen blir ofta värre när du stressar. Samtidigt blir magproblemen i sig en stressfaktor. Matsmältningen fungerar sämre om kroppen hela tiden går på högvarv. Försök ta dig ur den onda stresscirkeln.

Undvik tuggumi - Tuggummi får dig att svälja mer luft än vanligt, vilket kan leda till uppblåst mage. Att suga på hårda karameller och rökning ger samma effekt – låt bli!

 Undvik vissa livsmedel - Vissa typer av mat bildar mer gas i tarmarna än andra, och är du gasig kan magen bli större. Kål som vitkål, blomkål och brysselkål är kända bovar, tillsammans med bönor, ärter och lök.

 

 

Överät inte -  Att äta för mycket på samma gång kan helt enkelt få magsäcken att ta större plats och då blir det svårt för magen att hålla sig platt. Ät mindre portioner oftare i stället!

 

 

 

Källor: Aftonbladet.seIda Warg

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas