Sara Rylander

Så väljer du ett nyttigt julbord!

Nu snart börjar alla härliga julbord dra igång och som ni alla säkert vet så är julen en av våra största mathögtider, stora bord fyllda med en massa god mat och andra gosaker! Själv ska jag iväg på mitt första julbord ikväll. Ska bli riktigt gott men tyvärr är det rätt lätt att äta ihjäl sig och slänga i sig en massa gosaker när man ska på julbord och matkoman är oftast ett faktum...Att äta onyttigt en helg om året gör ingen större skillnad, det är snarare det vi gör resten av årets dagar som räknas. Däremot så kan motion och hälsosammare matalternativ göra att man känner sig piggare och fräschare under julhelgen. Så självklart tycker jag att man ska unna sig att äta vad man vill utan att få dåligt samvete på julafton men om man ska iväg på kanske 2,3 eller 4 julbord så kanske man vill tänka lite på vad man stoppar i sig. Fördelen med julbord är helt klart att man väljer själv vad man vill äta av, det finns ofta en mängd sorters mat att välja på och det är upp till en själv att välja hur pass nyttig eller onyttig måltid man vill äta.

Här kommer några tips på hur man ska välja för en nyttigare jul:

Lax och sill med bra fetter

Lax och andra feta fiskar är hälsosamma främst eftersom de innehåller bra fetter och binder de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Gravad lax och gravlaxsås är sockerrik och kan ätas i mindre mängder. Välj hellre en varmrökt eller kallrökt lax. Liksom lax, så är sill en fet och hälsosam fisk.

Proteinrika ägg

Ägg är en bra proteinkälla. Fördelen med ägg är att det mättar bra, vilket sannolikt gör att du äter mindre av andra rätterna som är rika på kolhydrater. Ett tips kan vara att börja dagen med kokta ägg eller en rejäl omelett, proteinet i äggen gör att du slipper känna sug eller småhunger under dagen.

Fyll på med frukt och grönt

Fyll på jultallriken med mycket grönsaker, både för fibrernas skull och för att öka intaget av vitaminer och mineraler. Råa eller lätt upphettade grönsaker innehåller enzymer och är rika på vätska vilket hjälper till att spjälka den mer svårsmälta maten på julbordet.  Om du äter frukt, så ät den innan måltiden, inte efter. Frukt passerar snabbare genom matsmältningssystemet och trycker på den andra maten, vilket innebär att man lätt blir bubblig i magen av att äta frukten efter maten.

Ät långsamt och tugga maten ordentligt

Det kan låta som ett enkelt och självklart råd, men när det väl är dags för julbordet, så är det otroligt lätt att äta för snabbt och svälja maten innan den är färdigtuggad. När du dricker mycket till maten, så sköljs maten ner utan att tuggas ordentligt och det är lätt att du får ont i magen istället för att bli mätt och belåten. Tugga maten noga, ät långsamt, känn efter om du verkligen vill ha mer mat och ät med huvudet istället för med ögonen.


Ta mindre av rörorna och gratänger
Välj hellre kokt potatis då det är mer mättande och kalorisnålt samtidigt som det smakar gott till fisken och köttet. Många gratänger och röror som t.ex Janssons Frestelse är väldigt feta och rika på grädde och majonnäs. De innehåller väldigt  mycket energi.

Välj dessert med omsorg  

Julgodis är väldigt billigt vid jul och det brukar alltid finnas en massa olika goda dessserter att välja mellan på julbordet. Ett sätt för att hålla vikten och hälsan i behåll, är att tänka kvalité istället för kvantitet. Ta hellre mindre mängd dessert eller julgodis och välj det du verkligen älskar och njuter av. Mörk choklad, nötter, dadlar och fikon är typiska julsnacks som både är hälsosamma och näringsrika. Undvik däremot helst Ris a la malta, köpt risgrisgröt, lussebullar och pepparkakor. Bättre är om du gör dom själv.

Motionera och promenera

Passa på att använda ledigheten till att motionera med härliga vinterpromenader och tillsammanstid med familj och vänner. Motionspass mellan måltiderna håller matsmältningen igång och minskar risk för magont och viktökning.

 

 

 

 

Källa: www.zarahssida.se




Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas