Sara Rylander

Q & A - Mitt kostupplägg under viktnedgången

Nu när du lagt upp hur du tränade hade det varit kul om du gjorde ett inlägg hur du åt. Frukost, lunch, mellanmål osv? Behöver lite inspo och du är sååååå grym!!!

Jag äter/åt oftast 5 gånger om dagen, ibland 6 gånger beroende på när jag tränar. Jag är en sånn person som ungefär alltid äter samma mat när jag är hemma (varför ändra på ett vinnande koncept lixom haha), i skolan kan jag ju inte riktigt välja men kör ändå på ungefär samma upplägg varje dag : mycket av proteinet (kött, fisk osv) och mycket sallad till det.

Såhär brukar iaf en vanlig matdag se ut för mig om jag tränar efter skolan.
(om det är helg eller om jag tränar på förmiddagen så lägger jag alltid också in ett mellanmål runt 10.00 tiden)

05.30 - Frukost i form av keso/kvarg, frysta bär, stor klick jordnötsmör och en kopp grönt te till det

Någon gång mellan 10.40 - 12.00 - Lunchen blir det som serveras i skolan (om jag inte äter hemma då jag nästan alltid lagar någon sorts sallad)

Någon gång mellan 14.00 - 15.00 - Mellanmål i form av en Questbar, ibland en celsius till det. (Om jag är hemma blir det oftast keso/kvarg röra)
aminosyror på gymmet sen

17.00 - Middagen brukar vara kycklingsallad, lax/torsk med tillbehör eller kycklingwok

19.30 - Kvällsmål blir oftast en skål keso/kvarg blandning

Jag tänker inte skriva ut hur mycket jag äter eller hur många kalorier jag får i mig eftersom det somsagt är väldigt individuellt med kost. Alla har olika energibehov. Men detta upplägget funkar iaf jätte bra för mig, skulle inte klara av att bara äta 3 gånger om dagen utan mellanmålen är jätte viktiga för mig och för att jag ska orka träna + att dom är supergoda haha. 

Här är några tips på mina favorit frukostar/Mellis/luncher/middagar som är lätta,goda och nyttiga. Detta är alla rätter som innehåller bra kalorier där du får mycket för kcal mängden och som är bra alternativ om du vill dra ner på ditt kcal intag men ändå vill kunna äta dig mätt.

(Jag äter ju lågkolhydratskost men det går självklart bra att lägga till t.ex potatis, ris eller fullkornspasta till rätterna)

 

FRUKOST

- Keso/kvarg + frysta bär eller lite müsli och en sked jordnötssmör

För att göra en god blanding så brukar jag använda mig av Stevia (sötningsmedel), olika kryddor (kanel, kardemumma, vaniljpulver), det är också väldigt gott att blanda ut med Fun light.

- Havregrynsgröt

- Smoothie gjord på t.ex  bär/kvarg/ägg/mjölk

 

LUNCH

- Kyckling stekt i kokosolja kryddat med valfria kryddor + mycket sallad och keso

- Sallad av olika slag (kyckling, räk osv)

- Fisk i ugn + sallad och keso

- Kyckling av alla varianter + rotfrukter i ugn och keso

- Kött gjort på valritt sätt + tillbehör (rotfruker,keso eller sallad)

- Stekt torsk + keso

- Kycklingwok

- Omelett

- Bananpannkakor (2 ägg och en banan, eventuellt kakao eller vaniljpulver)

 

+ Mycket grönsaker t.ex bönor, broccoli, spenat, vanlig sallad osv.

 

BRA MELLIS

- Keso/kvarg blandning

- Knäckebröd med Avocado/keso på

- Proteinbar från Questbar

- Smoothie

- Fruktsallad

- Bananpannkakor

- Nötter
- Proteinshake
- Proteinpannkakor

 

MIDDAG

- Köttfärsbiffar med rotfrukter i ugn/sallad och keso

- Tacos (lågfetthalt på köttfärsen), ät utan bröd och skippa osten, köpt guacamole och creme freshen, använd istället lite kvarg. Köp taco sås utan socker.

- Nyttig pizza, använd fullkorns tortilla bröd (helst Low-carb bröd, finns att köpa i vissa affärer typ på Citygross) Valfritt pålägg, undvik fet ost.

- Sallad av olika slag (kyckling, räk osv)

- Fisk i ugn + sallad och keso

- Kyckling av alla varianter + rotfrukter och keso

- Kött (t.ex fläskfile) gjort på valritt sätt + tillbehör

- Thai gryta (gjord på kokosmjölk, grönsaker,kyckling och massa kryddor)

 

+ Mycket grönsaker

  

KVÄLLSMÅL

- Keso/kvarg blanding

- Nyttig glass gjord på kvarg och bär/frukt

- Fruktsallad

- Knäckebröd med avocado/keso

- Frysta bär & nötter
- Mugcake

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas