Sara Rylander

Q & A - Tips för att motstå sötsuget

Har en liten fråga till dig. Alltså har du något tips hur man skall undvika äta sånt som godis, choklad, bulla osv.. varje dag? :)

Mitt bästa och det mest "basic" tipset för att undvika att äta godis och annat är att inte ha det hemma från första början. Försök också att trappa ner på det, det är svårt att sluta helt att äta sötsaker om man gör det varje dag i vanliga fall så bestäm dig för en kväll då du får unna dig vad du vill (i lagom mängd). Det kan vara svårt de första veckorna men blir lättare hela tiden jag lovar, kroppen vänjer av sig och ditt sötsug kommer att bli mindre och mindre. Jag har själv vänjt av mig och somsagt det blir lättare och lättare. 

Andra tips för att motså sötsuget är:
- Drick vatten

- Välj ett bättre alternativ, gärna proteinrikt, t.ex frukt, bär, nötter, proteinbar eller blanda ihop en god keso/kvarg röra

- Ät regelbundet och ät dig mätt vid måltiderna för att undvika att gå och småäta senare

- Tänk: Är det verkligen värt det?

- Välj en dag på t.ex helgen då du får äta vad du vill, få kontroll över ditt sötsug.

- Byt ut de gamla hedliga snacksen mot nyttiga alternativ som t.ex äppelchips, nötbollar, grönsaksstavar & dip, mugcake 

 

På bilderna ovan kan ni se både mina favorit nyttiga "snacks" och mina favorit cheatdays gotte. Balance is key.
Questbars, keso/kvarg röror, mugcake, grönsaksdipp, godis, naturgodis. 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas