Sara Rylander

Ishockey / Lördagsgodis

GO LAKERS!
Blev sugen på att gå på hockey idag så jag och Hanna bestämde oss för att köpa biljetter till Växjö Lakers vs Luleå vid 4. Ska faktiskt bli riktigt kul att kolla, älskar att titta på hockey och gjorde alltid det rätt ofta innan eftersom min bror spelade osv. Dock har det ju inte blivit så mycket av det nu när han har flyttat till Australien så ska somsagt bli kul! Och såklart, vem gillar inte hockey spelare? Måste väl erkänna att jag kanske har en liten förkärlek till långhåriga muskelösa hockeygrabbar med en go hockeyrumpa haha.
Iaf, väntar just nu på bussen som går om 20 minuter och passar på att äta godiset som blev kvar från igår. Köpte 1 kg igår (hehe).
Aja, ska ge mig själv en final touch nu, blog u laterrooo :-) 


Lunch - Chicken & vegetables

Mmm, länge leve kyckling!

Så gott. Denna gången blev det kycklingrullader med parmaskinka i, satt fint! 
Och nej detta va inte allt jag åt men kan säga er att bilderna blir inte lika snygga efter jag slängt på 2 ton tacosås osv haha.

Dagens pass - 80 min cardio

Idag blev det ett kämpigt och lökigt cardio pass på gymmet. Seriöst, trodde jag skulle dö i början haha. Började med att köra 30 minuter på crosstrainern och det va det jobbigaste på länge. Svetten sprutade, benen värkte, min energi va i botten, men krigare som man är pushade man på och tillslut efter 30 lååååååånga minutrar va jag klar. Jag har verkligen ett hat/kärleks förhållande med crossen. Hatar att den är så sjukt jobbig men älskar också det samtidigt, sjukt gött när man lökar järnet och man verkligen får kämpa men ah ibland är det inte lika kul, typ som idag haha. Dock fick jag tillbaka min energi när jag istället hoppade på löpbandet och klunkande mina underbara aminosyror (i favvo smaken One Amino Apple idag). Gick faktiskt riktigt bra att springa och det slutade med att jag sprang i 30 minuter och sen power walkade i 20. Avslutade sen med att stretcha. 

Även om det va rätt kämpigt idag så är det sjukt skönt nu efteråt... Kom iaf hem för en stund sen nu och väntar förtillfället på att maten ska bli klar, ca as hungrig. Sen annars ska jag mest ta det lugnt idag på dagen och sen ikväll kanske det blir lite festligheter, vi får se hur det slutar. Blir nog bra. 

Ha en bra lördag, kramis! :) 

Pre gym / One Amino + Breakfast

Gäller att ladda upp med en dunder frulle för att orka träna och självklart blev det min standard favorit frulle även idag, mums!
Fixar alltid också ihop mina aminosyror direkt när jag stigit upp och slänger in shakern i kylskåpet om jag ska träna efter frukosten för då blir den så där härligt kall och uppfriskande lagom tills jag ska ner till gymmet. Perfa. 

Friday treat - Naturgodis

Restday / Student 2015

HEJ! 
Alla älskar vi fredagar! Har haft en riktigt chill dag idag, hade sovmorgon men skippade träningen imorse... sov ut ordentligt istället och bara tog det lugnt, åkte in till skolan sen vid halv 12. Innan jag drog in gjorde också jag en shake på det sista Rocky Road proteinpulvert jag hade kvar, blev god men föredrar att blanda den med kvarg/keso. Väl inne på skolan va det dags att kolla på student mössor (!!!!), känns så konstigt att vi faktiskt snart tar studenten. Lääääängtar så mycket! Tror detta året kommer att bli sjukt grymt och roligt. Det är ju fullproppat med en massa olika saker, ser verkligen framemot alla student fester, skattjakten och självklart balen. Åh underbart! Och för inte att glömma själva studenten, den 10 juni blir jag äntligen fri och kan göra precis vad jag vill vilket jag är så excited about!! Vill verkligen ut och resa, uppleva världen och låta livet börja på "riktigt". Har redan lite planer på vad jag vill göra efter skolan vilket är riktigt skönt och jag tror det kommer att bli riktigt bra. Mmm can't wait! 

Hoppas ni får en bra fredagskväll, kramis! :) 

Recept - Rocky Road protein röra


Mmm, detta blev så gott!
Igårkväll gjorde jag en super god röra fullproppad med en massa protein. Jag använde mig av mitt proteinpulver som jag fick igår av Fitnessguru i smaken Rocky Road och det blev verkligen lyckat! Älskar att använda proteinpulver i mina röror, dom blir mycket krämigare och godare då, mums! 
FÖR DENNA PROTEINBOMB BEHÖVER DU:
- 1 skopa 
proteinpulver (One Whey Isolate Rocky Road)
- 250 g Kvarg
- 50 g Keso
- Sweet drops i choklad smak (kan bytas ut mot lite kakao & stevia)
- Eventuellt lite vatten 

Sen är det bara att blanda ihop allt till en go röra och eventuellt tillsätta lite vatten om du vill ha den rinigare och mer som en smoothie. Och sen självklart toppa med något smarrigt som t.ex bär, nötter eller som jag gjorde med Pauluns granola och jordnötssmör (ca det godaste som finns hehe) 

Q&A - Tips för att undvika håll

Hej! Jag undrar om du har några tips om hur man kan slippa håll?:) jag får nämligen alltid det varje gång jag springer/går och jag tycker det är jättejobbigt för vill verkligen kunna springa utan att alltid stanna.

Hej! Ja, håll gör ju både ont och är somsagt sjukt irriterande eftersom man blir tvungen att stanna upp eller sänka tempot när man springer, själv brukar jag alltid köra på den standard "knytnäven" när jag får väl fått håll men det finns också några andra saker man bör tänka på om man vill undvika att få håll från första början :)
Här kommer några tips för att förebygga håll:  

-
Planera måltiderna! Undvik att äta en större måltid mindre än tre timmar före träningen, och håll igen med vätska timmen innan du ger dig i väg. Annars belastas magens ligament (ledband) av för mycket mat i magsäcken. En del löpare klarar att äta ett mindre mellanmål cirka 1 till 2 timmar innan de springer.

Sänk tempot! Sänk tempot eller ta en paus. Det är irriterande, men nödvändigt när du väl har fått håll. Gå eller jogga lugnt i ett par minuter. När du minskar farten belastas
ligamenten mindre och du får en lugnare andning. Oftast försvinner smärtan inom ett par minuter.

- Drick mycket!
 Du kan förlora upp till två liter vätska i timmen när du springer. Lider kroppen brist på vätska sjunker prestationsförmågan. Av samma anledning är det viktigt att tanka ordentligt. Om du löptränar på motionsnivå och löper mindre än en och en halv timme, är det bäst att du håller dig till vatten. När det är varmt och du är ute på längre träningsturer kan det vara en bra idé att ta en energidryck som dels innehåller lite salter och dels förser musklerna med bränsle.

Andas ända ned i magen! Du förebygger och behandlar håll om du undviker att bli andfådd. I stället ska du träna dig på att andas ända ned i magen. En del anser att man bör variera andningen, så att man inte hela tiden andas ut i samma rytm. Andra menar att det räcker att undvika en alltför ytlig och snabb andning. Vad som fungerar bäst är individuellt. Vissa idrottare använder yoga för att träna djup andning, eftersom yoga tränar upp din formåga att andas djupt samtidigt som du utför fysiskt krävande övningar.

Värm upp i lugnt tempo! Man kan få håll om man startar i ett alltför högt tempo. Spring i stället i ett lugnt tempo de första 10–15 minuterna. De flesta löpare får oftast håll på de första 3–4 kilometerna. Det kan bero på att musklerna i mellangärdet som hjälper till med andningen inte har blivit varma. Utsätter du din andning för maximal press med en gång, riskerar du därför att få håll. Efterhand som din form förbättras kan du pressa dig själv mer. Ju mer mellangärdet vänjer sig vid belastningen, desto mindre blir risken att drabbas av håll.



KÄLLOR: http://aktivtraning.se/h%C3%A5ll
http://iform.se/traning/lopning/10-tips-for-att-bevara-lopgladjen

PAKET FRÅN FITNESSGURU

Titta bara hur mycket gosaker jag fick hem!
Va nere och hämtade ut mitt oktober paket från bästa Fitnessguru nyss och blev som alltid glatt överraskad. 
Ett stort paket fullproppat med massa nya smaker/produkter samt mina gamla favoriter. Ska bli super kul och spännande att testa allt nytt, självklart betyder detta också att ni nu kommer få att ta del av en hel bunte nya kalas smarriga recept, fakta och smakrecensioner. Låter det bra? 

I MITT PAKET DENNA GÅNGEN FICK JAG: 

- One whey isolate proteinpulver i smakerna 
• Milk Chocolate
• Pineapple
• Rocky Road 
• Chocolate Mint
• French Vanilla 
One Whey proteinpulver i smakerna
• Chocolate Hazelnut
• Cappuccino
• Raspberry White Chocolate
• Vanilla Wildberry 
• Pistachio Coconut 
- One Amino aminosyror i smakerna
• Wild Strawberries
• Apple
• Pear 
Fitness nudlar
Custom Shaker

Bli snyggast på gymmet i höst!

Dessa gobitar skulle gärna få flytta in i min garderob! 

INSTA LATELY @sararylander

 Följ gärna på Instagram  @sararylander

Dagens pass - 1 h löpning / Questbar

HOLA! 
Äntligen hemma och parkerad i soffan, finns inget bättre än att bara kunna komma hem och slappa. Brukar ju vanligtvis alltid träna direkt efter skolan men idag hade vi ett långt hål på förmiddagen så passade på att löka lite då. De andra gångerna jag har tränat i stan så har jag bara sprungit runt sjön men idag bestämde jag mig för att gå till Vida arenas gym och köra ett pass där istället. Har aldrig varit där innan men det var riktigt fint, stort, fräsht och med en massa olika maskiner. Dock är det alltid lite småjobbigt när man inte vet var någonting är eller hur just den maskinen fungerar (de är ju olika på olika gym) så idag höll jag mig faktiskt mest vid löpbandet. Blev 1 h timmes löpning och sen några mag övningar. Gick sjukt bra att springa idag, sprang hela timmen utan någon paus och det flöt på riktigt bra. Så grymt skönt och kul nu när jag verkligen känner att min kondition är på topp! Det ger också mig lite ny motivation, alltid roligt när man förbättrar sig och märker skillnad. Göttmos. Efter sen avslutade jag somsagt med några magövningar och stretching. Hade faktiskt lite träningsverk idag i mina armar/rygg efter gårdagens pass vilket alltid är lite skönt, känns som jag fick till det bra igår så dagens cardio pass passade perfekt. Tog också en Questbar efteråt för att snabbt får i mig lite protein + att jag va döhungrig hehe, dom är ju så goda! Beställde precis hem en massa nya Questisar så dom lär förhoppningsvis komma snart, underbart! 

Slutade skolan sen vid halv 3 tiden och nu sitter jag här. Väntar just nu på att mamii ska komma hem så vi kan köra ner och hämta ut mitt nya paket från världens bästa fitnessguru! Ska bli kul och se vad jag får denna gången, alltid lika spännande! :) 
 

Kvällsgotte - Chokladbollsröra

Mmm, favorit i repris. Detta är seriöst foodporn deluxe.
Nyttig, full med protein och smakar som choklad bollar - kan det bli mycket bättre? Svar nej.

- 250 g keso
- Lite vatten
- 1 tsk kakao
- Lite vaniljpulver
- Stevia 

Blanda allt (toppa med PB <333) & njut! :)

Hälsofördelar med löpning

Jag har som ni kanske har märkt blivit helt kär i att springa, tycker verkligen att det är så skönt samtidigt som det är väldigt bra träning. Att bara sätta i hörlurarna och springa, springa, springa tills man inte orkar mer och tills man ränsat klart tankarna, är otroligt skönt enligt mig. Det blir som en liten terapi stund haha. Löpning är också somsagt en grym träningsform om man vill förbättra sin kondition, bli starkare eller gå ner i vikt och bränna fett. Det ger verkligen sjukt mycket men jag vet att det inte alltid är så lätt att börja och komma igång... Att springa är jobbigt i början men det är riktigt skönt när man kommit igång och sprungit några gånger så det gäller bara att börja någonstans och sen jobba sig uppåt tills man tillslut orkar springa lite snabbare, lite längre. Löpning har också en massa andra hälsofördelar förutom de jag nämde innan, visste ni att: 

- Löpning är effektiv blodcirkulationsträning. Det stärker hjärtat, sänker blodtrycket och minskar risken för blodproppar och hjärtinfarkter.

- Löpning förbränner massor av kalorier och är därför ett effektivt vapen mot fetma.

- Löpning stärker kroppens förmåga till att reglera blodsockret till en passande nivå och förebygger effektivt diabetes.

- Löpning är en så kallad viktbärande träning, där du för varje steg ska förflytta din egen vikt. Det stärker skelettet och motverkar benskörhet.

- Löpning ger hjärnan en paus och frisätter samtidigt en rad olika hormoner, som förebygger stress och depression.

- Löpning sänker kolesterolet och motverkar hjärt-kärlsjukdom.

- Löpning och annan motion minskar risken för att utveckla cancer. Ny forskning visar bland annat att löpning, är särskilt bra mot cancer i lever, mage, tjocktarm och bukspottkörtel.

 


Så snöra på löpardojorna, sätt på lite skönt dunk i öronen och ge dig ut på en runda! :)

Dagens lunch - Chinese food

Lyxade till det med kinesbuffe idag på Rose Garden med bästa papii. Mysigt! 
Älskar verkligen buffer och när man får ta hur mycket man vill (hehe matvrak). Kinesmat är ju såååå gott också och det måste inte vara onyttigt. Jag satsar alltid på att välja mycket av proteinet (kyckling, kött, fisk) och skippa de friterade sakerna, riset och nudlarna. Funkar lika bra och det är ändå det som är godast enligt mig. En riktigt bra lunch alltså som gav mig extra energi som jag kunde använda på gymmet sen, kalas! :)