Sara Rylander

EFFEKTIV KALORIFÖRBRÄNNING - PÅ 30 MINUTER

Ont om tid men lust att förbränna fett och kalorier? Ibland har man inte tiden till att köra ett stenhårt långt svettigt cardiopass och då kan det va lite kul och bra att veta vilka dom mest energislukande motionsformerna är för att effektivisera sitt träningspass och få ut så mycket som möjligt av sin konditionsträning (om man tänker kalorier). Några av dom här nedan tror jag de flesta redan hade tippat på såsom t.x löpning men jag måste säga att jag själv blev lite förvånad över vissa av de andra motionsformerna, trodde inte att vissa av dom va så effektiva. Självklart varierar antalet kalorier man förbränner också beroende på ens längd, vikt osv men här nedan kan ni se en "over all" lista på några av de mest energislukande motionsformerna. Sen så är såklart crosstrainern och andra motionsmaskiner på gymmet också väldigt effektiva. Men man blir ju faktiskt lite inspirerad att kanske byta ut löpardojjorna mot rullskridskor nån dag... :)

 

1. Åka rullskridskor
Förbränner 425 kalorier på 30 minuter.
Är du överraskad över hur mycket det förbränner? När du rullar fram glömmer du att du faktiskt tränar. Det är rörelserna från sida till sida av lår och bakdel som kräver mer av din kropp. Rullskidor är effektiv träning som dessutom inte sliter på knän och andra leder – kom bara ihåg hjälm och annan säkerhetsutrustning.



2. Löpning
Förbränner 374 kalorier på 30 minuter
En löpare är vanligtvis smal – och det är inte så konstigt: De stora löpmusklerna i ben och bakdel är de största kalori- och fettslukande musklerna i kroppen. Få största möjliga utbyte av varje steg genom att svänga med armarna intill kroppen, undvik att luta dig framåt och håll fötterna nära marken. Landa på mitten av foten och rulla fram på tårna. Du kan också öka förbränningen genom att variera dig med snabb intervallträning och backlöpning.



3. Hoppa hopprep
Förbränner 340 kalorier på 30 minuter.
Det är knappast någon överraskning att boxarnas favoritträning hamnar högt på listan. Få största möjliga utbyte av varje hopp genom att använda ett hopprep med handtag som når precis upp till armhålorna när du ställer dig mitt på det. Hoppa med fötterna lätt isär, håll kroppen rak och hoppa nära golvet. Du kan öka förbränningen genom att byta tempo och stil – hoppa med den ena foten, båda fötterna eller samtidigt som du joggar.



4. Rocka ring 
Förbränner 300 kalorier på 30 minuter.
Se till att du väljer rätt storlek: Rockringen ska nå upp till bröstet på dig när du ställer den på högkant framför dig. Rätt teknik är också viktig: Stå med ena foten framför den andra och flytta vikten fram och tillbaka och runt i en cirkel. Kom ihåg att det inte gör något om det inte blir perfekt – du förbränner massor av kalorier ändå!



5. Spela tennis
Förbränner 272 kalorier på 30 minuter.
Du behöver inte ha en partner för att få glädje av den här fettförbrännande sporten. Har du bara ett tennisracket, en tennisboll och en vägg förbränner du lika mycket kalorier! Sök upp ett plant område i närheten av en vägg eller ett garage som du kan spela mot. Slå både fore- och backhandslag. Testa hur många du kan göra i sträck. Prova att gå tio meter och sedan 25 meter från väggen och känn hur mycket hårdare du måste slå ju längre bort du står.



6. Dansa  
Förbränner 221 kalorier på 30 minuter.
Inte den största kaloriförbrännaren men inte desto mindre en lysande – och kul! – fettslukare. Det viktigaste är att hålla ett högt tempo. Välj låtar med snabba rytmer, till exempel latinska – och glöm inte att hålla ångan uppe mellan låtarna också. Använd armarna för att öka förbränningen ytterligare. Lyft dem över huvudet och rör dem i takt med musiken!



7. Gå i raskt tempo
Förbränner 170 kalorier på 30 minuter.
Gång kommer faktiskt med på deras topplista. Hemligheten är att ta långa och raska steg. Du ska till och med gå så fort att du inte klarar att hålla ett sammanhängande samtal. Öka förbränningen genom att köra intervallträning – växla mellan 2 minuter rask gång och 1 minut när du ökar tempot så mycket du kan.

Källa: http://iform.se

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas