Sara Rylander

Tips för en hälsosam livsstil: Benbyggande näringsämnen

 
Kalcium
Kalcium är ett av de viktigaste näringsämnena för att bygga upp skelettet. De bästa valen för kalcium inkluderar fettfri naturell yoghurt, fettfri eller mager mjölk och ost, kalciumberikad tofu, sojabönor, vita bönor, grönkål, broccoli och mandlar.
 
 
 
D-vitamin
Kalcium är beroende av D-vitamin för att kunna färdas till de delar av kroppen som behöver det. Din kropp kan tillverka D-vitamin med hjälp av solljus men för att skydda din hud bör du hellre ta den största delen av dina D-vitaminer genom föda och tillskott. De bästa källorna är fet fisk som lax, sill, makrill och sardiner, mjölk (minimjölk, mellanmjölk eller lättmjölk), sojamjölk, yoghurt och äggvitor.
 
 
 
Magnesium
Magnesium hjälper kroppen att neutralisera metaboliska syror, absorbera kalcium och behålla en stark benstomme. Magnesium får du från pumpafrön eller quinoa men också från hirs, brunt ris, spenat, mangold, kronärtskockshjärtan, cashewnötter, tempeh, sötpotatis, bönor, sesamfrön, linfrön och vetegroddar.
 
 
 
Kalium
Många frukter och grönsaker innehåller väsentliga mängder kalium och andra näringsämnen som bidrar till benhälsan. Håll benen starka genom att äta cantaloupmelon eller aprikoser, honungsmelon, papaya, bananer, plommon, katrinplommon, russin, avokado, kronärtskockor, sallad, morötter, tomater, bönor, mandlar eller pistagenötter.
 
 
 
C-vitamin
Genom att äta jordgubbar, apelsiner, citroner, grapefrukt, guava, ananas, hallon, mango, litchi, persimon, paprika, chilipeppar, kålrabbi, broccoli, brysselkål, blomkål, kål, kålrot, tomater, squash och andra frukter och grönsaker som är rika på C-vitamin, aktiverar du kroppens produktion av kollagen, ett protein som bidrar till benens styrka.
 
 
 
Sojaprotein
För att ge benens mineraldensitet en proteinkick kan du pröva att blanda in sojalivsmedel som sojabönor, tofu, tempeh, sojanötter, sojamjöl, sojaost, berikad sojamjölk, sojayoghurt och sojachips i din diet några gånger i veckan.
 
 
 
Dessutom är träning ett av de bästa sätten att bygga upp och behålla ett hälsosamt skelett. Viktbärande övningar stimulerar benformationen. Ben som belastas med måttligt tryck svarar genom att bygga täthet. Liksom muskler ska även ben användas regelbundet för att inte försämras.
 
 
Källa: Everydayhealth.com/ prevention.com

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas