Sara Rylander

Morning workout - 1h cardio

HOLA AMIGOS!

Allt bra med er denna tisdag? Med mig är det iaf bra och jag är precis hemkommen från ett tidigt morgonpass på gymmet. Steg upp redan vid klockan 6 i morse även om jag är "ledig" idag (ja jag är konstig haha) eller ska på en föreläsning på skolan med polisen angående studenten, balen, flaket osv vid halv 1 så ska åka in till stan då. Passade därför på att träna på morgonen, så skönt att ha det avklarat. Har även lite andra saker jag måste fixa idag såsom mitt pass så därför va det extra bra att jag hann köra ett pass i morse. Va iaf lite mer folk på gymmet idag när jag kom ner men det va ändå lugnt så jag kunde i lugn och ro byta om, ta min shaker, sätta på bästa spellistan och sen hoppa på mitt favorit löpband. Dagens pass blev som rubriken säger ett en timmes cardiopass, det va riktigt skönt och det blev som vanligt en härlig lökfest. Började med att springa i högt tempo, snabbare än i vanliga fall, i 40 minuter innan jag varvade ner lite med 10 minuters power walk. Efter det bytte jag över till crosstrainern där jag körde på i ytterligare 10 minutrar innan jag gick bort till tjockmattan för att stretcha. Hade egentligen tänkt att köra armar idag med men kände att det va lite tight med tiden samtidigt som jag kände mig lite seg i kroppen så skippade det idag och kör det imon istället. Funkar lika bra det! 

Och nu sitter jag somsagt hemma. Ska snart slänga mig in i duschen innan det är dags att fixa lite lurre och sen ta räser bilen in mot stan för en förhoppningsvis någorlunda intressant föreläsning. Sen blir det även, som jag nämde, en tripp ner till polisstationen för att fixa ett nytt pass. Behöver göra det innan jag åker iväg till Rhodos så blir gött att ha det fixat... 

Ni får ha en toppen tisdag, kramis! :) 

Q & A - Stekfett / Drink / Viktnedgång

Hej finis hoppas du svarar :) Vilket fett rekommenderar du att steka i? Alltså typ kokosfett/kokosolja eller rapsolja/olivolja/margarin osv. Typ steka omelett/bananpannkakor, köttfärs kyckling osv
Hej! :) Jag steker alltid i kokosolja och det rekommenderar jag starkt. Kokosolja innehåller en hög halt av MCT-fetter som inte lagras som kroppsfett utan har en positiv inverkan på din metabolism, fettförbränning och energinivåer under dagen och under träning. Det är en naturlig energikälla som kan användas av alla som vill förbättra sin hälsa, göra goda maträtter och bakverk eller ge sin träning en energiboost. Det passar att steka allt möjligt i den och jag anänder mig somsagt alltid av det :)

Den där rosa drinken på bilden ser väldigt god ut. Vad heter drinken och hur blandar du den? :)
Ja den är supergod, min favorit! Det är en hemmagjord variant av Rosa Pantern som jag blandar på: 
- Minttu (eller vodka), mjölk och grenadine

Hej! Undrar bara vilken skola du går på? Lycka till nu fram till Studenten!! :)
Hej! Jag går på ProCivitas, tack så jätte mycket! :) 

 

Hej! tänkte fråga, ifall man satsar på viktnedgång, hur mycket köttfärs skall man äta till lunch respektive middag? Alltså ungefär hur mycket i gram? :)
Hej! Alltså om du ska gå ner i vikt så handlar det ju om att man stoppar i sig mindre energi än vad man gör av med, och hur mycket du äter under just lunchen/middagen är inte det enda som påverkar utan även vad du äter resten av dagen.... så därför är det lite svårt att svara på hur mycket just köttfärs du ska äta för att gå ner i vikt men en vanlig portion (eller som jag brukar äta) är väll ca 4 dl (mäter eller väger dock aldrig min mat så vet inte riktigt) men somsagt det är ju indivduellt och hänger ihop med vad du äter under hela dagen om du nu är ute efter en utgång :) kram 

Berryboost breakfast

Q & A - kvarg / cheatday / kost

Jag undrar hur mycket kvarg du äter på en vecka ungefär?! De större burkarna med 500g räcker inte länge för mig... Och vad brukar du äta när du verkligen unnar dig något onyttigt? Tacksam för svar, såååå bra blogg!!! Kram :)
Hej och tack så jätte mycket, kul att du gillar den. kram! :) Och sen till dina frågor: Hmm... det är en hel del haha. Äter nog 500 g kvarg på en dag så mamma får ofta fylla på med kvarg, blir ju ca 500 gx 7 då på en hel vecka. Sen äter min bror också det så vi lägger en hel del pengar på kvarg hemma hos oss haha. Och sen till fråga två: Gud, äter typ allt möjligt. Har som jag har nämt tidigare lite problem med hetsätning så vill alltid äta hur mycket som helst av allt vilket inte är helt toppen...men om jag bara få välja några få saker så är det nog antingen naturgodis/vanligtgodis eller typ en fet pizza (hockeypizza <333) men somsagt, allt går ner haha. Mums! :)

 

 

Vilken funlight har du i? :)
Jag använder mig av Fun Lights wild berries, har testat med strawberry smaken också men tyckte inte alls det va gott :)

 

 

 

Grilled chicken with fitness noodles + Questie

Dagens lunch: Grillad kyckling med grönsaker, kvargsås och fitnessnudlar
+ en Questbar S'morse som efterrätt 

Monday workout - 1h cardio + abs

Hej på er!

Då va ännu en ny vecka igång och dagarna bara fortsätter att flyga förbi (till min glädje). Bara 44 dagar kvar nu tills den vita klänningen åker på, champangeglasen tas fram och studentmössan sätts på huvudet. Åh vad jag längtar! Kommer att bli en helt underbar dag som antagligen kommer att bjuda på både mycket skratt och tårar, även om jag verkligen tycker att det ska bli galet skönt att ta studenten och få friheten att åka iväg osv så kommer jag att sakna världens bästa klass. Spid3d är utan tvekan skönaste gänget och det kommer kännas så sjukt tråkigt att inte få träffa dom typ varje dag längre efter den 10 juni... Dock lär studentdagen mest bjuda på glädjerop och en himla massa skratt, utgången den kvällen lär bli maxad haha. Soooo excited! Men ah, änsålänge är det fortfarnade några veckor kvar och idag är det en hel vanlig måndag för min del. Börjar inte skolan förrens klockan halv 2 så för mig va det lugna puckar imorse. Kunde i lugn och ro gå upp och fixa i ordning min frulle innan jag drog mig neråt till gymmet för ett morgonpass. Väl nere på träningscentret va jag helt ensam i början vilket alltid är extra gött. Började som alltid med att köra cardio och idag delade jag upp den mellan löpbandet och crosstrainern. Startade med 30 minuters löpning + 10 min power walk och avslutade med 20 väldigt lökiga minutrar på crosstrainern. Jobbigt men riktigt skönt efteråt! Idag stod det även magdödande på schemat så därför begav jag mig sedan till tjockmattan för att köra igenom mitt superjobbiga magprogram som verkligen får det att brännas i magmusklerna:

(Dessa övningar 3 omgångar, 10 reps på varje och ingen vila förens alla 8 övningar är gjorda)
 Övning 2 - Benlyft 
Övning 3 - Bicycle crunches
Övning 4 - "Sido böj"
Övning 5 - "Nudda tårna"
Övning 6 - Situps med boll
Övning 7 - "Höftlyft"
Övning 8 - Russian Twist 

Nu är jag iaf nyss hemkommen och har precis duschat av mig. Underhåller mig själv med lite plugg tills det är dags att fixa lunch, ska även ringa och boka frisör tid samt baluppsättning. Annars idag blir det nog rätt lugnt, mycket pluggande ikväll... Har hur mycket som helst att göra i skolan förtillfället samtidigt som min pluggmotivation är i botten haha, ingen bra kombination men försöker att kriga på så gott jag kan sista veckorna nu. Sen är det somsagt slut på pluggandet en bra tid framöver vilket jag inte kunde vara gladare över haha

Ha en bra måndag, kramis! :) 

Så väljer du nyttigt bröd

Jag fick en fråga härrom dagen om jag kunde tipsa om bra och nyttigt bröd, tyvärr har jag ingen superstor koll på de olika bröden ute på marknaden eftersom jag nästan aldrig äter det, dock har jag hört att Kung Markatta har ett bra bröd... men jag hittade iaf ett jätte bra inlägg på wellnesguiden där dom hade skrivit en artikel om vad man ska leta efter/undvika när man letar efter ett nyttigt bröd. Själv tyckte jag att den va superbra och väldigt användbar, perfekt att ha med sig denna listan när man är och handlar så därför tänkte jag dela med mig av den här nedan. Såklart sen så är hembakat bröd alltid ett bra val om man vill ha ett nyttigt bröd men man kanske inte alltid har tiden eller orken till att stå hemma och baka bröd så ofta... :) 

 

SE UPP FÖR FÖRSÄLJNINGSKNEPEN: 
- "Grovt bröd med fullkorn", ”25% fullkorn”. Brödet är INTE ett fullkornsbröd då minst 50 procent av torrvikten ska bestå av fullkornsmjöl för att ett bröd ska få kallas fullkornsbröd. Men genom att specificera fullkornshalten eller ange att det innehåller fullkorn, tror många av oss att det är ett fullkornsbröd vi håller i handen. 

- Ord vi associerar med hälsa, exempelvis Wasas knäckebröd som marknadsförs med orden ”linfrön som innehåller omega-3”. Linfrön måste dock krossas för att det ska bli någon omega-3, annars går linfröna oförändrade genom tarmen. Om linfröna är krossade är det ändå endast 10-20 procent av denna vegetabiliska omega-3 som kroppen kan omvandla och ta upp. Hela linfrön blir till gelbildande fibrer vilket kan vara bra för tarmfunktionen. 

- ”Bakat på dinkelmjöl”. Dinkel innehåller visserligen mer järn, magnesium och B-vitamin än vanligt vete men för att det ska vara bra ska det vara fullkornsdinkel. 



HÅLL UTKIK EFTER: 
- Surdeg. Ett lågt pH-värde gör att blodsockret stiger långsammare och surdeg sägs också underlätta upptaget av mineraler. 

- När de första, eller alla, mjölsorter som räknas upp på innehållsförteckningen inleds med fullkorn (ingredienserna står i fallande skala på innehållsförteckningen). 

- Ord som kärnor, hela korn, klippta och frön. 

- Kostfiberhalt/fiberhalt runt 10 gram per 100 gram eller mer. Men gå inte enbart efter detta. Fiber är ofta en tillsats numera. Det finns exempelvis formfranska med lika mycket fibrer som ett mörkt grovbröd. Problemet är att fullkornets nyttiga ämnen inte följer med de tillsatta fibrerna. Man kan också ifrågasätta om fiber är så bra för oss som det sägs. Fibrer påskyndar tarmens rörelser vilket kan vara bra för dem med trög mage. De andra hälsoeffekterna som fibrer sägs ha tillhör i så fall de lösliga fibrernas som finns i frukt och grönsaker, inte de olösliga som finns i spannmål. 

- Biodynamiska/ekologiska (KRAV-märkta) bröd, vilket gynnar miljön och oss själva. Dock är det svårt att hitta grövre bröd som är ekologiskt/biodynamiskt. 

- Fullkorn av råg, som är nyttigare än fullkorn av vete. 



MER ATT UNDVIKA: 
- När vetemjöl står först i innehållsförteckningen, vilket ofta är fallet även då brödet marknadsförs som ett fullkorns- eller hälsobröd. 

- Danskt rågbröd som ser grovt, mörkt och nyttigt ut men som innehåller stora mängder sirap där brödet också får sin färg ifrån. Slå ett öga på andelen sockerarter så får du se. 

- Ett mörkt bröd som inte innehåller mycket fullkorn eller råg. Då är det i stället tillsatser av exempelvis malt, sirap eller sockerkulör som ger brödet dess färg. 

- Onödigt socker. Alla bröd, innehåller dock sockerarter, även de osötade där sockerarter kommer ifrån spannmålsråvarorna. Välj ett bröd med så lite sockerarter som möjligt, helst under 5 gram per 100 gram. Söta bröd får oss gärna att vilja ta en macka till... 

- Bröd innehållande modifierad stärkelse, majsstärkelse, potatisstärkelse etc, som visserligen kan höja fiberhalten i ett vitt bröd men som också sötar, vilket inte syns på innehålls-förteckningen eftersom stärkelsen inte räknas som socker. Bättre att få fibrer från ett riktigt grovt bröd! 

- Bröd med ord som innehåller glukos på innehållsförteckningen. Den ”värsta” formen av socker som går direkt ut i blodet. 

- Ord, siffror och bokstäver som du inte förstår, det är oftast tillsatser som du inte behöver. Ju kortare innehållsförteckning desto bättre! 

- Bröd med vegetabiliskt fett (ex margarin, palmolja, solrosolja, majsolja, rapsolja) som är härdat eller delvis härdat. Kan innebära transfetter. Är bra att undvika i vilket fall som helst på grund av höga halter av omega-6. 

Smakrecension GAAM proteinpulver Vanilla/pear

"GAAM Nutrition 100% Whey Premium är en Super Mega Hit inom Svenskproducerat vassleprotein! Det var nere i labbet en sen fredagskväll våra utvecklare testade sig fram bland tusentals smaker tills vi tillslut hittade den perfekta blandningen som skulle komma att bli en succé. GAAM är ett av få märken som faktiskt kunnat leverera ett högvärdigt proteinkoncentrat med suverän smak till ett lågt pris. Väldigt lättblandat i både vatten & mjölk gör GAAM 100% Whey Premium till en ännu bättre produkt, glöm bort andra klumpiga proteinpulver er superhjälte är här!


- 25g högvärdigt protein
- 5.5g BCAA aminosyror
- 4g glutamine
- Svensk kvalitet
- Suveränt goda smaker
- Lågt pris


Med ett mininerat innehåll av laktos, fett och kolhydrater kan du uppnå dina resultat snabbare än någonsin. Vårt protein hjälper din kropp med återhämtning, muskelenergi och uppbyggnad av nya muskler. Med vårt protein kan även du som har svårt för muskeltillväxt lyckas snabbare. För bäst effekt rekommenderar vi att du kompletterar med GAAM Nutrition BCAA 6:1:1 under träningen för ökad muskelenergi och näring till musklerna."

 

Som ni kanske kommer ihåg så fick jag hem GAAM nutritions proteinpulver i en ny smak för några dagar sen. Jag har nu hunnit testa den och tänkte därför skriva en liten smakrecension om den. Passar på att skriva om Chocolate Dream också som är den första smaken jag testade:

CHOCOLATE DREAM -  Lagom söt och hade en god lite speciell smak av choklad. God att dricka både som shake och att ha i kvargröran

VANILLA PEAR - Hur god som helst! Smakar precis som päron splitt, jätte god att ha i kvargen. Har inte testat shake än men skulle gissa på att den är supergod där med, rekommenderas starkt om man gillar päron/vanilj smak. TIPS :) 

Snack / Just like ice cream but healthy

Favoritröran x2 idag...

När klockan slog mellis fanns det bara en sak som lockade mig, nämligen min underbara proteinrika bärröra såklart! Den är ju så himla god, skulle lätt kunna äta den typ 3 gånger om dagen varje dag haha. Och precis som rubriken säger så smakar den verkligen som nyttig glass, toppar man den desutom med kolasås så blir det utan tvekan en 10 poängare. Ni som inte testat än, måste göra det! Lovar att ni inte kommer att bli besvikna, supersmarrig, proteinrik och perfekt som frulle (med jordnötssmör <333) eller som mellis. 

- 300 g kvarg
- 1 msk keso
- Fun Light Saft
- Vaniljpulver
- Frysta bär (hallon & blåbär)


+ Walden Farms Kalorifria Caramel Sås

Horseback riding / Movie

Hola hola!

Är precis hemkommen från en underbar vända hemma hos fam Oscarsson. Så underbart att kunna åka dit när jag vill och hälsa på prinsen, han är verkligen världsbäst. Idag såg han även 10 x bättre och piggare ut när han äntligen är helrakad, han såg ju ut som en björn innan stackarn haha. Red han ett pass på banan idag och han va superfin, visst orkar han inte lika mycket som förut och han är lite sne och dan men ändå... Är sååå himla glad och det är sånn tur att han är tillbaka nu iaf och han börjar redan se bättre ut vilket är så kul att se. Fancy va somsagt riktigt på hugget idag och det va lika underbart som alltid att rida han, kan han verkligen ut och innan till och den här hästen är så himla rolig att rida markarbete på. Han kämpar alltid på och är positiv samtidigt som han kan väldigt mycket. Övningarna jag gjorde under ridpasset va bland annat öppna/slutna, förflyttning in i volt, lite bommar och skänkelvikning, allt i galopp. Han kändes iaf super bra och han va väldigt pigg, filmade faktiskt en snutt som ni kan se HÄR :) 

 

Lunch after workout

DRÖMGOD LUNCH IDAG

Dagens lunch blev idag grillad kyckling tillsammans med en massa grönsaker, sallad och en sås gjord på kvarg. Dumt att klaga på denna måltiden, så himla gott! Älskar grillat och grillad kyckling är en stor favorit, både nyttigt och supersmarrigt. Perfekt lunch efter dagens träningspass också, viktigt att fylla på med bra energi. Nu ska jag iaf åka vidare till min kära häst, blog u laterooo! :) 

Morning workout - 80 min cardio

HEJSAN SVEJSAN!

Alla pigga och glada? Jag är iaf hyfsat pigg just nu, är precis hemkommen från ett gött pass på gymmet så endorfin-kicken sitter fortfarande kvar. Underbart. Va uppe väldigt tidigt imorse och gjorde direkt i ordning min dunderfrulle, blandade mina helt amazingly goda aminosyror Brazillian Mango. Är seriöst helt kär i den smaken nu, är som att dricka en alkoholfri Pina Colada vilket inte är helt fel haha. Bytte även om till mina favorit träningskläder och så fort frullen låg i magen så begav jag mig neråt till träningscentret. Väl där va det inte många kottar, endast jag och en till vilket va riktigt skönt. Satte direkt på bästa spellistan på högsta volym i hörlurarna, tog shakern i ena handen och satte kurs mot löpbandet. Körde på löpbandet hela passet idag, hade bra flyt och det gick bra så bestämde mig för att hålla mig här. Lika bra när motivationen och energin finns där, älskar ju att springa med så för mig är pass som detta underbara! Slutade iaf med att jag löpte i en timme i högt tempo och sen avslutade jag med 20 min power walk. Jobbigt och lökigt men riktigt skönt efteråt. Innan jag drog mig hemåt stretchade jag även såklart ut ordentligt och tog några obligatoriska blogg bilder haha. 

Och nu sitter jag hemma i soffan och väntar på att det ska bli dags för käk. Ska snart sätta på The Equalixer som jag började titta på i morse, rekommenderar den filmen starkt. Superbra och as spännande! Sen efter lunch blir det somsagt en roadtrip till finaste prinsen för att hänga lite med favoriterna oscarsson och såklart rida Fancy. Ska bli så kul. Lite plugg ska jag även kanske försöka trycka in ikväll. 

Hoppas ni med får en bra söndag, kramis! :) 

Tips - Snygga träningstights

ni hittar dessa och flera snygga andra tights HÄR :) 

Q & A - Questbars, bikini, hetsäta

Är det sämre att värma questbars/baka dem till kakor i ugnen än att äta dem råa?
Nej det tror jag inte, själv brukar jag värma dom lite i micron innan jag äter dom då dom blir extra goda då. Jag har aldrig tänkt på om dom blir sämre eller inte men jag skulle inte tro att det blir någon större skillnad :) 

 

Åhh vill smaka den glassen. Vart köpte du din :)

Jag köpte min på Ica, dom är supergoda! Ska göra en smakrecension på den nya smaken snart :) 

 

Hej Sara! Jag är lite som dig att när jag börjat "fuska" på en dag då kan jag lika väl köra all in för då har jag ändå förstört den dagen. Jag äter inte onyttigt jätte ofta men nu på senaste har jag typ smakat något gott av någon och då tänker jag så hela dagen även fast jag kanske redan haft en cheatday innan. Det blir liksom att om jag äter något dåligt så är den dagen skörd och då kan jag lika väl äta men det börjar bli lite för ofta det händer så nu. Vad ska jag göra för att få bort det? Att liksom kunna unna sig utan att få panik och tänka att allt är förstört så jag lika väl kan äta massor. S
Hej! Ja precis känner igen mig precis i det du skriver och här mina bästa tips för att undvika hetsätning:
- Satsa på ett cheatmeal istället för en cheatday
- Köp inte mer än du behöver. Man måste liksom inte köpa 1 kg godis osv
- Tänk inte “nu har jag ätit en kaka och förstört dagens intag så nu kan jag likaväl rensa hela kylskåpet och varenda skafferiskåp på gosaker”
- Fokusera på dina mål med träningen
- Undvik att ha en massa gotte såsom choklad, kakor, glass osv hemma

 

Fina bilder. Vad är det för en snygg bikini du har på
Tack så mycket! Den är köpt i Italien, visst är den fin! Tyvärr vet jag inte vart eller märket på den :) 

 

Hur kan man mäta upp det på ett ungefär? Är det mer än en tesked? Eller mer än en matsked?
Hmm...det är kanske lättare att hålla koll på om man köper leverpastej som man skivar men jag tror 20 g är mer som lite mer än en matsked. Du kan ju tänka på att ett sånt litet smörpaketet innehåller 10g smör... :) 

 

 

Breakfast - Todays plans

FAVORIT FRUKOSTEN - Bästa starten på dagen

Då va det söndag och självklart gjorde jag min favoritfrulle som uppladdning inför dagen, dock hade jag inga blåbär så fick bli med bara hallon idag. Funkade det med, mums! Denna söndagen har jag iaf rätt fullt upp och jag ser framemot dagen. Först nu på förmiddagen ska jag träna, sen äta och sen efter lunch ska jag åka hem till bästa fam Oscarsson och pussa på/rida favorit prinsen. Ska bli så kul, han är så fin min älskade vän. En på miljonen den där hästen... :)