Sara Rylander

Fördelar med sötpotatis

Har ni hört talas om sötpotatis? Själv ser jag den överallt på olika träningsbloggar och även på en del restauranger nu för tiden, den har blivit väldigt populär nu på den senaste tiden och många ersätter kolhydratsrika livsmedel som vanlig potatos, ris eller pasta med just sötpotatis. HÄR hittar ni en drös med smarriga recept som innehåller sötpotatis, personligen är pommesen en stor favorit, så goda! Men vad är egentligen fördelarna med sötpotatis då? Jo först och främst så är faktiskt inte sötpotatis en potatis, utan en en ört av typen vindeväxt och här kommer några av superknölens alla positiva egenskaper:

 

1. Sötpotatis innehåller mycket antioxidanter, som hjälper kroppen att förhindra inflammatoriska problem såsom astma, artrit, gikt etc.

 

2. Sötpotatis är en utmärkt källa till långsamma kolhydrater för de som har problem med blodsockret. Fibrerna i sötpotatis hjälper dessutom till med att reglera blodsockernivåerna samt att förebygga insulinresistens.

 

3. Sötpotatis är en mycket fiberrik råvara som är bra för matsmältningsorganen då den förhindar och lindrar förstoppning och på så sätt kan förebygga tjocktarmscancer.

 

4. Sötpotatis är bra för dem som är gravida eller försöker bli gravida, eftersom de innehåller rikligt med folat (folsyra), vilket är viktigt för en sund utveckling av fostrets celler och vävnader. 

 

5. Sötpotatis är fullproppad med viktiga vitaminer och andra näringsämnen som stärker immunförsvaret.

 

6. Sötpotatis är bra för att förebygga hjärtsjukdom då den är hög på kalium och kan bidra till att förhindra uppkomsten av hjärtinfarkt och stroke. Kalium hjälper också till att upprätthålla vätske-och elektrolytbalansen i kroppen, vilket är viktigt för att stabilisera blodtrycket och reglera hjärtfunktionen.

 

7. Sötpotatis är bra för att lindra muskelkramper. Kaliumbrist är en ledande orsak till muskelkramper, samt skador. Genom att göra sötpotatis till en regelbunden del av din kost (tillsammans med ordentlig motion), kan du förvänta dig en energikick och färre muskelkramper och skador.

 

8. Sötpotatis är bra för att behandla stressrelaterade symptom. Kroppen tenderar att använda en hel del kalium och andra viktiga mineraler när den är stressad. Sötpotatis ger viktiga mineraler som hjälper att upprätthålla balansen i hela kroppen under tider av stress.

 

 

9. Sötpotatis är rankad nummer ett utav Center for Science in the Public Interest av alla grönsaker eftersom de är en så rik källa till kostfiber, naturliga sockerarter, komplexa kolhydrater, protein, karotenoider, vitamin C, järn och kalcium.

 

Källa:NaturalNews 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas