Sara Rylander

GÖTEBORG DEL 1

HEJ! 
Är precis hemkommen från två riktigt bra dagar i göteborg tillsammans med min fina mamma. Tänkte börja med en summering från gårdagen då det stod Göteborg Horse Show 2015 på schemat. Vi började vår resa väldigt tidigt och det blev frulle på tåget, självklart hade jag med mig min goda keso/kvarg röra med jordnötssmör + jordgubbar. Mums. Efter ungefär tre timmar va vi äntligen framme och satte direkt siktet mot våret hotell som bara låg typ 100 m iväg från stationen vilket va superskönt. Vi lämnade av våra väskor och tog sedan en taxi bort mot scandinavium för en hel dag i hästanda. Vid klockan 10 drog första showen igång och sedan fortsatte det hela dagen med både dressyr och hoppning. Såklart va också den stora hästmässan öppen fullproppad med häst/ryttarsaker och hästlastbilar i miljonklass. För vår del blev det dock bara matshopping igår haha...vi började med thaikyckling till lunch och fikade lite efteråt. Senare på eftermiddagen blev jag akut sugen på naturgodis så jag och mamma blev tvungna att bege oss på jakt efter det utanför scandninavium, som tur väl va som kom Netto till vår räddning haha. Glada över det begav vi oss sedan tillbaka för att titta på de sista tävlingarna. Va verkligen hur många fina hästar och duktiga ryttare som helst, hade inte tackat nej till att få någon av alla hästar... Hoppningen va iaf riktigt spännande och stämmningen va på topp när världseliten intog banan, för att inte tala om hur hela arenan går loss när en svensk ryttare kommer in, får rysningar. Jag och mamma hann även med varsin Subway innan vi efter 11 tiden någon gång somnade som två stockar i hotellsängarna. Somsagt, en riktigt mysig och rolig dag men gud va trött man blir av en heldag där! :) 

Hoppas ni med hade en kanon fredag, kramis!

Q & A - Rökning & träning / Lyftteknik

Jag håller med dig helt och hållet, men har en liten fråga. Hur ser du på träning och rökning? Du som kör så mycket konditionsträning så antar jag att du inte röker, men hur ser du på tex. feströkning? Skulle vara intressant att höra. Mycket bra blogg!
Hej! Först, tack så mycket. Kul att du gillar min blogg! :) Sen till frågan… Som du säger så kör jag väldigt mycket konditions träning och har alltid gjort men tyvärr måste jag erkänna att jag feströker en del. Självklart är det inte bra överhuvudtaget samt att det stinker och smakar skit men ändå så gör jag somsagt det på fester. Socialröker skulle man kunna kalla det haha. Jag har gjort det sen jag började festa för några år sedan men jag skulle ALDRIG göra det annars, usch fy blä. Personligen så har jag aldrig märkt någon negativ påverkan på min kondition över huvudtaget men såklart vet  jag att det skadar kroppen. Det bästa är att helt hålla sig undan från skiten men om man nu gör det någon gång ibland på en fest så tycker inte jag att det är hela världen men somsagt ska man helst undvika det för kroppen och hälsans skull :) kram

 

Hej Sara. Jag undrar om du lyfter mycket fria vikter och hur har du lärt dig tekniken med marklyft och chins? Skulle vara roligt om du kunde lägga upp en instruktionsvideo hur du gör för jag är själv väldigt osäker när jag ska köra fria vikter. Kram och så otroligt grym och inspirerande blogg!
Hej! Nej jag gör inte alls det ofta, händer någon gång ibland när jag tränar med min bror men annars inte. Min teknik för de styrkeövningarna som jag kör jag har antingen lärt mig av min bror eller från att instudera/läsa noga om just den övningen på andra bloggar/träningssidor. Men i nästan alla fall är det min bror, han har alltid varit den som har visat mig hur man gör olika övningar, berättat varför jag ska göra dom och gett mig allmäna tips för att förbättra min teknik. Jag har redan lagt upp videos när jag kör chins men självklart kan jag försöka fixa ihop något när jag gör andra övningar med, dock somsagt inga marklyft eftersom jag själv inte har någon vidare teknik och det kan vara väldigt farligt om man gör fel, lätt hänt att man skadar sig. Skulle dock kanske kunna filma min bror isf och be han om tips till er haha. Men somsagt, det är lätt att skada sig så om du inte vet riktigt själv - fråga någon annan kunnig på gymmet om hjälp, de blir säkert bara glada! Och sen, tack så jätte mycket! Vad glad jag blir, kul att du gillar den! :) kram

Hotel breakfast buffé

NEED I SAY MORE?

Hotellets frukostbuffé va till min glädje helt underbar! Allt va jätte bra, mysig stämmning, noga personal, myyyycket mat och allt va väldigt gott. Självklart blev det en dunder mega super matkoma deluxe efter ett antal påfyllningar haha men jag kan verkligen inte tacka nej till frukost, kan äta så jag spricker. Jag tog allt från yoghurt tallrikar med en massa müsli osv och mackor till pannkakor med grädde/sylt/maple syrup, äggröra och bacon. Asså det va verkligen top notch. Kan absolut rekommendera detta hotellet om ni ska till Göteborg, det heter Scandic Europa och hela hotellet är superfint och fräscht. Tummen upp för detta! :) 

Nu ska jag och mamii ner på stan och shoppa lite, ha en fin dag! Kram

4 tips på bra uteträning - Både för vana & mindre vana

Att träna ute är både riktigt skönt och roligt, tyvärr har väl inte vädret varit det bästa "utetränings" vädret de senaste månaderna men som tur väl är så går vi snart mot ljusare tider! Själv älskar jag att gå långa power walks ute på hösten, våren och sommaren. Nu har det dock inte blivit av på ett tag pga vintern men snart ska jag med börja dra igång med härliga PWs i vårsolen.

Här kommer några tips på hur man kommer igång att träna olika träningsformer ute:

1. Promenera

Börja lugnt om du är otränad. 20 minuter minst tre gånger i veckan, öka sedan med fem minuter varje vecka tills du är uppe i en timme, minst tre gånger i veckan.
Intervallträna: När du fått upp flåset lite och vill öka träningseffekten – växla mellan att gå så snabbt du kan i två minuter och sedan i normal takt i en minut. Fortsätt så i en kvart – varva två minuters rask gång med en minut i normal takt.

2. Cykla

Den perfekta motionsformen för dig som är överviktig eller har dåliga knän, eftersom belastningen blir minimal. Cykla i 30 minuter, tre gånger i veckan i början. Du ska bli lätt andfådd och svettig. Öka sedan 10 minuter varje vecka så att du till slut är uppe i en timme, minst tre gånger i veckan. Om man har dubbdäck kan man cykla även när underlaget är lite slirigt. 
Intervallträna: Under en kvart ska du varva mellan två minuter av snabb, ansträngande cykling och en minut av cykling i normal takt. Testa också jobbigare terräng när du fått bättre kondis – fler uppförsbackar.

3. Jogga

Om du är ovan och vill börja löpträna – prova att varva snabb gång med jogging. Då hinner leder, muskler och skelett med att vänja sig vid belastningen. Annars är det bara att löpa på, sätt upp ett mål för varje gång t.ex klara 7 km utan att stanna eller under en viss tid.
Intervallträna: Jogga i två minuter och gå snabbt i en minut, fortsätt så i en kvart. Efter ett par veckor, när du blivit starkare och fått bättre kondition – utöka löpningen med fem minuter varje vecka. Om du är en van löpare – Spring fort 1 min och vila 30 sek osv i 10 minuter/en kvart eller så kan man använda lycktstoplar som start och slut punkt. Öka t.ex emellan sträckan av 3 stycken och jogga mellan 2. 

4. Utomhusgym

Att styrketräna ute går även bra, vissa städer har utegym men om man inte har det är det bara att lyfta stockar, dra upp dig själv i en gren, step up på en bänk eller varför inte köra vanliga armhävningar. Bara fantasin sätter stopp! 
Intervallträna: Spring först upp och ned för en backe i 10 minuter. Gör indianskutt eller andra upphopp för att öka effekten. Gör sedan styrkeövningar, till exempel dem som beskrivits ovan, i 10 minuter. Efter ett tag när du blivit mer vältränad kan du repetera fler gånger.

källa: www.iform.seHÄR

Workout insporation

Foodporn

LOOK AT THIS !?!?

Imorgon blir det frukostbuffé på vårt hotell som gäller och ni förstår inte hur mycket jag längtar. Låter kanske konstigt men är man en frukostälskare som mig så är en frukostbuffé heaven haha. Dock vet jag inte riktigt hur buffén kommer att vara, vad som kommer finnas osv men jag hoppas att dom har en massa gott. Från gamla efarenheter så är frukost på hotell oftast very nice, bästa va verkligen på Rhodos. Där fanns verkligen allt från pannkakor, äggröra, crossiants till kakor, nybakade mackor, korv, flingor, bacon, ja ALLT typ. Mums. Frukostbuffén som dom har inne på Elite (stadshotellet här i växjö) är inte heller helt fel, brukar äta där ibland när jag vill lyxa till det och jag kan absolut rekommendera den till er som bor i Växjötrakten och vill äta en riktigt smarrig frukost! Nej men jag håller iaf tummarna för att hotellets frukost är bra och att den lever upp till mina förväntningar.... Tycker ju som ni kanske vet att frukosten är det viktigaste målet på dagen så för mig är det väldigt viktigt att jag får i mig en bra och god frulle för att orka med hela dagen, men det ska nog ordna sig! :) 

I'll let you know tomorrow hur frukosten va, ska självklart också ta en massa goa bilder så ni kan sitta och dregla haha. 

Tips på vad man kan göra på vilodagar

Att faktiskt låta sin kropp och sina muskler vila någon/några dagar i veckan är väldigt viktigt för både träningens och sin egna skull. Träning är ju nedbrytande det är därför viktigt att vila för att kroppen ska kunna återhämta sig och bygga upp det som träningen har brytit ner. Samtidigt kan det också vara bra för en själv att ta en vilodag då & då för att hålla uppe motivationen och inte slita ut sig. Kör man för hårt är det lätt att man tröttnar eller att man faktiskt skadar kroppen. Sen behöver man inte alltid ha helvila utan ibland, om man är som jag och blir rätt lätt uttråkad så kan "aktiva vilodagar" vara ett bra alternativ.Alltså göra någon lättare aktivitet såsom t.ex:
 - Ta en power walk

- Lira lite fotboll eller innebandy

- Köra core träning

- Dra till simhallen och simma några längder

- Yoga

 Fast sen kan det vara rätt kul att just använda sin vilodag till att göra/hitta på saker som man kanske inte alltid hinner med annars. Detta tycker jag personligen är det bästa med vilodagar. Här kommer några tips på vad man kan hitta på: 
- Ta en fika med sina vänner

- Åka på en  kortare roadtrip någonstans

- Fixa sina naglar, måla dom i någon fin färg

- Baka! Testa något nytt recept som du velat göra. Finns många nyttiga spännande recept att pröva.

- Ta hand om dig själv! Ansiktsmask, fotbad osv

- Planera för vad du ska göra kommande vecka, kanske lägga upp en träningsplanering?

- Plocka i ordning i din garderob, kanske är några kläder som du kan hänga undan? Eller du kanske hittar några gamla godingar?

- Sätt på en bra film och mys ner dig i soffan med en kopp varm choklad i handen

- Laga en riktigt god middag/Städa huset osv tills när din familj kommer hem och överraska dom, uppskattas alltid!

GÖTEBORG NÄSTA

HEJSAN ALLIHOPA!
Just nu sitter jag och världens bästa mamii på tåget påväg till göteborg för två mysiga dagar. Ser verkligen framemot det, dessa dagarna kommer att bjuda på allt det bästa - hästar, god mat, girlstime och shoppning. Blir inte mycket bättre än så... Ska även försöka trycka in ett träningspass på lördagen på hotelletsgym om jag orkar, finns en risk att det kommer att bli en matkoma mega deluxe efter hotellets frukost buffé så får se hur snabb jag är efter den haha. Annars ser dagens agenda ser ut såhär: hela dagen kommer att spenderas i scandinavium. Från tidigt på förmiddagen till sent på kvällen med BARA en massa hästar och hästmänniskor. Åh så underbart. Det kommer att bjudas på både hoppning, dressyr samt lite andra trevliga saker. Lär bli en rätt sen kväll och mer än det hinner vi nog inte med idag. Imorgon blir det helt andra saker på schemat, shopping, kvalitétstid tillsammans med mamma och en massa god mat. Låter inte helt fel. Tror somsagt att detta kommer att bli två riktigt bra dagar! (bjuder även på två somriga bilder när fräknarna blomstrade)

Hoppas ni också får en härlig fredag :) 

Kostfakta om mig / HOLLISTER

• Jag verkligen älskar citroner och kan äta dom bara sådär rakt av

• Min favorit "äta ute mat" är utan tvekan kinamat (bakispizza är också gott hehe)

• Jag äter typ alltid keso/kvarg minst tre gånger om dagen

• Naturgodis är bland det godaste jag vet, speciellt de som är doppade i yoghurt samt kokostopparna

• Innan gillade jag inte lax, spenat och tonfisk, nu älskar jag det

• Det som jag äter oftast när jag är hemma själv är en sallad av något slag

• Innan (nått år sedan) så åt jag chips och godis väldigt ofta. Är fortfarande världens gottegris men kan behärska mig nu haha

• Frukt och grönsaker är enligt mig supergott och jag skulle inte kunna äta en måltid utan några grönsaker

• Godaste efterätten är lätt kladdkaka, oslagbart

• Äter insprincip en Questbar varje dag, bästa melliset/kvällsgottet

• Jag äter 1 burk jordnötssmör på bara några dagar (beroende typ, åh så gott) 

 

Todays workout - 70 min cardio / Sweat is fat crying

HOLA AMIGOS!

Hoppas allt är fint med er. Här är det iaf kanon, är precis hemkommen från en grymt lökigt, jobbigt och helt underbart pass på gymmet. Känner verkligen hur endorfinerna sprudlar, så härligt haha. Hade en rätt seg dag i skolan idag, började vid klockan 8 med naturprov. Trodde det skulle gå sudär men det kändes faktiskt helt okej vilket är skönt. Fortsatte sen skoldagen med svenska redovisning, lite andra lektioner, en inte supernajsig lunch innan jag tillslut vid 10 över 2 satt på tåget påväg hemmåt (eller ah mot gymmet). Laddade självklart upp med en celisus i nya favvo smaken samt en Questbar i smaken Cinnamonbun, mums. Väl på ner på träningscentret va det rätt lugnt, inte alls mycket folk så gick i lugn o ro och bytte om, fyllde på min shaker med aminosyror innan jag drog igång. Kände mig faktiskt riktigt taggad idag även om förkyldningen fortfarande sitter i lite så bestämde mig för att köra ett äkta cardio pass där det skulle kännas i benen efteråt och svetten skulle spruta, hur gött?? Och just så blev det också. Började med att löpa i högt tempo i 40 minuter innan jag bytte över till cykeln där det blev 20 min spinning. Efter det avslutade jag med ytterligare 20 minuters power walk i lutning. Så himla underbar känsla efteråt! Ville också få till ett bra pass idag då det blir vilodag imon och kanske på lördag eftersom jag åker till Göteborg imon tidigt på morgonen.... Sen så avslutade jag iaf passet med att stretcha ut ordentligt samt göra mina höftövningar.

Nu ska jag gå och fixa lite post-workout krubb, sååå hungrig haha. Sen annars ikväll står det packning och förberedelse inför imorgon på schemat. Ska bli riktigt kul att åka iväg, mysigt med en liten girlstripp med tillsammans med min fina mamii. 

Ha en fortsatt bra kväll, kramis! :) 

Tips - Färgglada träningskläder från Nelly

1 - HÄR                 2 - HÄR                     3 - HÄR

1 - HÄR               2 - HÄR                  3 - HÄR


Snygga träningskläder om man vill synas på gymmet! Själv älskar jag att ha färgglada kläder på mig när jag gymmar, tycker det är riktkigt fint och man ser lite extra pigg & fräsch ut i mina ögon. Alla dessa plagg och mycket fler hittar ni iaf somsagt på www.Nelly.com! :) 

 

Varför man ska äta fisk

1. Du tar hand om hjärtat
Fisk på tallriken en gång i veckan sänker risken att drabbas av hjärtsjukdom med 36 procent, enligt en studie vid Harvard. Tydligast blir fördelarna om det är fet fisk på menyn.

 

2. Du boostar immunförsvaret
Fisk innehåller både jod och selen, som båda samarbetar med immunförsvaret. Forskning har visat att jod förbättrar kroppens förmåga att stå emot virus och skadliga bakterier medan selen stärker hela immunförsvaret genom sin antioxidativa egenskap.

 

3. Du blir gladare
Fiskkött är rikt på zink, som sägs motverka depression och verka humörhöjande. Även omega-3 och vitamin D kan påverka humöret. Årets solfattiga sommar har redan skapat en aptit på dessa humörhöjare, några skivor lax i solen vrider genast upp nivåerna igen!

 

4. Du bevakar vikten
Fettypen omega-3 förekommer rikligt i feta fiskar. Fettsyran ökar förbränningstakten och reglerar aptiten, vi blir helt enkelt mätta på mindre mängd mat samtidigt som kroppen bränner fett på högvarv.

 

5. Du säkrar minnesförmågan
En studie vid Texas University pekar på att en kost med mycket mättat fett från kött påverkar hjärnans kapacitet negativt. Byter du ut köttet mot fisk några gånger i veckan förser du blod och celler med rätt fettyp och motverkar processen, som annars kan leda till förtida åldrande och demens enligt forskarna.

 

6. Du vrider upp fettförbränningen
Lax är en naturlig källa till D-vitamin, som också visat sig fungera som en katalysator för fettförbränningen.

 

7. Du får starka ben
Kalcium, vitamin D och omega-3 har alla visat sig kunna reducera bennedbrytning och du hittar alla dessa egenskaper fisk!

 

8. Du blir piggare
Näringsspektrat i fisk är brett, här finns också viktiga vitaminen B12. Många svenskar har brist på vitamintypen, med en stark trötthetskänsla som vanligt symtom. Ett enkelt blodprov på vårdcentralen visar om du behöver fylla på B12-förrådet!

 

9. Du blir smartare
Mamma hade rätt, du blir faktiskt klokare av att äta fisk. De unga män som åt fisk en gång per vecka fick betydligt högre resultat på intelligenstester än övriga. Och de deltagare som åt dubbelt så mycket fisk presterade ännu bättre. Det visar en svensk studie gjord på
4 000 ungdomar.

 

10. Du blir vackrare
Återigen är det fettsyran omega-3 som är nyckeln till hälsohemligheten. Omega-3 är antiinflammatoriskt och kan hjälpa huden bekämpa acne och andra inflammatoriska problem. Fettsyran stärker också cellerna och gör huden smidigare, ett effektivt vapen mot rynkor och torrhetslinjer!

 

                                                                                                                                                                                  Källor: Livsmedelsverket, Webmd, Svensk Fisk, Nyfiken Vital, www.mabra.com

 

Protein frulle / Walden farms, köpa var?

UPPLADDNING INNAN PROV
- Keso/Kvarg
- Fun Light saft + Vaniljpulver
- Frysta bär
+ Jordnötssmör

Fick även en fråga vart man köper Walden Farms kalorifria såser och det gör man på lite olika sätt, antingen får man beställa från t.ex Gymgrossisten.com eller Energyfys.se. Sen så finns dom även i vissa "fitnessbutiker", jag har turen att ha en i närheten! :) 

Goda & nyttiga recept med torsk


Hej Sara! Äääälskar din blogg. Vet du några bra recept på torsk? något nyttigt men samtidigt gott då :)

Hej! Åh tack så jätte mycket! Absolut kan jag fixa det :) Det finns flera hälsofördelar med att äta fisk ett par gånger i veckan. Förutom att fisk innehåller nyttiga fetter och proteiner är det också en bra källa till mineraler som jod och selen. I fet fisk finns det också en hel del D-vitamin som vi även får från solen. Just torsken är populär bland träningsmännskor som t.ex deffar just för att den innehåller få kalorier och lite fett samtidigt som den mättar bra och innehåller bra med protein. Själv tycker jag att det är riktigt gott men tyvärr äter jag väl inte det lika ofta som jag vill...men här nedan kommer iaf några av mina favorit recept som är baserade på just torsk. 

 
 

Stekt torsk & grönsaker
Supergott, enkelt och nyttigt. Stek torsken i kokosolja och krydda sedan med (som t.ex jag gjorde) chili, curry,cayenne, svartpeppar och paprika krydda. Servera den sedan tillsammans med en massa olika grönsaker och en proteinrik sås gjord på kvarg, kryddor, citron och färsk dill.

 

 Inbakad torsk & grönsaker
Torskfilé bakad i folie tillsammans med grönsaker som sedan serverades tillsammans med gröna ärtor, ungsbakadegrönsaker och kvargsås.

1. Tina torsken (ca 520 g torskfilé för 4 port).
2. Sätt ugnen på 225˚C.
3. Skär upp valfria grönsaker i tunna strimlor (vi hade purjolök, tomater, lök och paprika).
4. Skär fisken i portionsbitar och lägg dom på portionsstora folieark. Fördela sedan grönsakerna över och lägg på en-två skivor citron. Pressa även lite citronsaft över allt samt krydda med salt och peppar.
5. Vik sedan ihop till ett paket och lägg dem på en plåt och sätt in mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

 

Torsksallad
En sallad är alltid lätt, smidigt och gott att göra. Oftast använder de flesta kanske räkor eller kyckling i sin sallader men jag kan lova att en torsk passar utmärk som proteinkälla i en smarrig sallad. Det första man behöver göra för att fixa i ordning denna är såklart att steka torsken. Jag väljer alltid att steka min i kokosolja tillsammans med valfria kryddor och eftersom torsk är lite smaklöst i kombination att jag älskar stark mat så brukar jag krydda min med chili, curry, cayenne peppar, svartpeppar och paprika krydda. I själva salladen sen är det bara att slänga i valfria grönsaker, i denna ovan hade jag i vanlig sallad, gurka, tomat, paprika, ananas, majs samt lite äppelcidervinäger över.

Simple healthy lunch

Pizzaskinka, gurka, ananas och fetaost (+keso,tacosås & kryddor)

Detta ovan blev dagens lunch - lätt, gott, nyttigt och mättande. Orkade inte krabba för mycket så slängde bara ihop den här goda salladen som jag sedan även kryddade med oregano och svartpeppar samt hällde på keso blandad med tacosås. Hett tips det där, blir en riktigt god sås som passar till det mesta!