Sara Rylander

Tips på vad man kan göra på vilodagar

Att faktiskt låta sin kropp och sina muskler vila någon/några dagar i veckan är väldigt viktigt för både träningens och sin egna skull. Träning är ju nedbrytande det är därför viktigt att vila för att kroppen ska kunna återhämta sig och bygga upp det som träningen har brytit ner. Samtidigt kan det också vara bra för en själv att ta en vilodag då & då för att hålla uppe motivationen och inte slita ut sig. Kör man för hårt är det lätt att man tröttnar eller att man faktiskt skadar kroppen. Sen behöver man inte alltid ha helvila utan ibland, om man är som jag och blir rätt lätt uttråkad så kan "aktiva vilodagar" vara ett bra alternativ.Alltså göra någon lättare aktivitet såsom t.ex:
 - Ta en power walk

- Lira lite fotboll eller innebandy

- Köra core träning

- Dra till simhallen och simma några längder

- Yoga

 Fast sen kan det vara rätt kul att just använda sin vilodag till att göra/hitta på saker som man kanske inte alltid hinner med annars. Detta tycker jag personligen är det bästa med vilodagar. Här kommer några tips på vad man kan hitta på: 
- Ta en fika med sina vänner

- Åka på en  kortare roadtrip någonstans

- Fixa sina naglar, måla dom i någon fin färg

- Baka! Testa något nytt recept som du velat göra. Finns många nyttiga spännande recept att pröva.

- Ta hand om dig själv! Ansiktsmask, fotbad osv

- Planera för vad du ska göra kommande vecka, kanske lägga upp en träningsplanering?

- Plocka i ordning i din garderob, kanske är några kläder som du kan hänga undan? Eller du kanske hittar några gamla godingar?

- Sätt på en bra film och mys ner dig i soffan med en kopp varm choklad i handen

- Laga en riktigt god middag/Städa huset osv tills när din familj kommer hem och överraska dom, uppskattas alltid!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas