Sara Rylander

Varför man ska äta fisk

1. Du tar hand om hjärtat
Fisk på tallriken en gång i veckan sänker risken att drabbas av hjärtsjukdom med 36 procent, enligt en studie vid Harvard. Tydligast blir fördelarna om det är fet fisk på menyn.

 

2. Du boostar immunförsvaret
Fisk innehåller både jod och selen, som båda samarbetar med immunförsvaret. Forskning har visat att jod förbättrar kroppens förmåga att stå emot virus och skadliga bakterier medan selen stärker hela immunförsvaret genom sin antioxidativa egenskap.

 

3. Du blir gladare
Fiskkött är rikt på zink, som sägs motverka depression och verka humörhöjande. Även omega-3 och vitamin D kan påverka humöret. Årets solfattiga sommar har redan skapat en aptit på dessa humörhöjare, några skivor lax i solen vrider genast upp nivåerna igen!

 

4. Du bevakar vikten
Fettypen omega-3 förekommer rikligt i feta fiskar. Fettsyran ökar förbränningstakten och reglerar aptiten, vi blir helt enkelt mätta på mindre mängd mat samtidigt som kroppen bränner fett på högvarv.

 

5. Du säkrar minnesförmågan
En studie vid Texas University pekar på att en kost med mycket mättat fett från kött påverkar hjärnans kapacitet negativt. Byter du ut köttet mot fisk några gånger i veckan förser du blod och celler med rätt fettyp och motverkar processen, som annars kan leda till förtida åldrande och demens enligt forskarna.

 

6. Du vrider upp fettförbränningen
Lax är en naturlig källa till D-vitamin, som också visat sig fungera som en katalysator för fettförbränningen.

 

7. Du får starka ben
Kalcium, vitamin D och omega-3 har alla visat sig kunna reducera bennedbrytning och du hittar alla dessa egenskaper fisk!

 

8. Du blir piggare
Näringsspektrat i fisk är brett, här finns också viktiga vitaminen B12. Många svenskar har brist på vitamintypen, med en stark trötthetskänsla som vanligt symtom. Ett enkelt blodprov på vårdcentralen visar om du behöver fylla på B12-förrådet!

 

9. Du blir smartare
Mamma hade rätt, du blir faktiskt klokare av att äta fisk. De unga män som åt fisk en gång per vecka fick betydligt högre resultat på intelligenstester än övriga. Och de deltagare som åt dubbelt så mycket fisk presterade ännu bättre. Det visar en svensk studie gjord på
4 000 ungdomar.

 

10. Du blir vackrare
Återigen är det fettsyran omega-3 som är nyckeln till hälsohemligheten. Omega-3 är antiinflammatoriskt och kan hjälpa huden bekämpa acne och andra inflammatoriska problem. Fettsyran stärker också cellerna och gör huden smidigare, ett effektivt vapen mot rynkor och torrhetslinjer!

 

                                                                                                                                                                                  Källor: Livsmedelsverket, Webmd, Svensk Fisk, Nyfiken Vital, www.mabra.com

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas