Sara Rylander

Lördagsmys - naturgodis

Är det lördagsmys så är det...Kunde inte låta bli att köpa med mig en påse naturgodis när jag va och handlade innan, det är ju bara sååååå gott! Älskar verkligen det, favoriterna är helt klart de med yoghurt överdrag och kokostopparna. Mums. Har ni några favoriter? 

Gårdagen / vilodag

Hej, 
Idag blir det en fet vilodag för min del. Hade ju lite party och middag igår så är inte så snabb idag... Hade iaf en superkväll tillsammans med mina underbara vänner, vi åt taco paj, kladdkaka med grädde och sen blev det också somsagt fest. Fick många roliga och fyndiga presenter, allt från Celsius, jordnötssmör och Questbars till alkohol, piercings, tuggumin och shottglas haha så jag blev nöjd! (Tack så jätte mycket ni som kom, ni är bäst!!!) Idag blir det iaf somsagt bara lugna puckar med film och gotte och imorgon blir det back on track och tillbaka till mitt kära gym för ett härligt pass :)

Ha en bra lördag, kramis!

Todays lunch and dessert

Idag blev det rester från min middag igår till lunch, hederlig tacopaj med sallad & gräddfil och sen kladdkaka till efterrätt.

Workout / Go pink!

Mat som håller dig frisk!

Apelsin: Rik på C-vitamin som lindrar och förebygger förkylning. Innehåller även flera antioxidanter som gör att den minskar risken för cancer.

 

Avokado: Kallas även hjärtats bästa vän för att den innehåller nyttigt fett som håller blodfetterna nere. Den innehåller även mänger av E-vitamin, kalium, magnesium och folat - alla ämnen som skyddar hjärtat.

 

Bönor: Lågt GI-värde och väldigt näringsrika. Hög halt av fibrer förebygger diabetes 2 och höga blodfetter genom att hålla magen i gång och sänka kolesterolhalten.

 

Blåbär: Innehåller mycket A- och C-vitamin. Rika på en kraftig antioxidant, antocyaniner. Skyddar mot cancer och sjukdomar i kärl och hjärta. Bidrar till nyskapande av celler i hjärnan.Skyddar mot diabetes och sänker både blodfetter och blodsocker. Anses även förbättra mörkerseendet och kunna förebygga gråstarr och gula fläcken

Hallon: Innehåller mängder av C-vitamin, B2-vitamin och flera nyttiga mineraler. Hallonkärnorna blir nyttiga i form av fibrer i magen och kan förebygga tjocktarmscancer.

 

Havre: Unik fiberkälla som förebygger förstoppning och orolig tarm. Håller även blodfetterna under kontroll.

 

Granatäpple: Ansågs förr vara en symbol för evigt liv. Rik på antioxidanternas absoluta drottning, flavonoider. Skyddar mot cancer, åderförkalkning, hjärtinfarkt och stroke. Sänker blodtrycket, men höjer potensen.

 

Nötter: Sänker kolesterolvärdet och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. E-vitaminbomb. Innehåller magnesium som är bra för hjärtats rytm, men är även lätt blodtryckssänkande. Rika på aminosyran arginin, som gör så att blodkärlen kan slappna av och därmed minskar risken för blodproppar och högt blodtryck. Minskar även risken för diabetes 2.

 

Kakao: Har högre halt av flavonoider än både rödvin och grönt te, vilketskyddar både hjärta och kärl. OBS! Det här gäller inte mjölkchoklad som innehåller mängder av fett och socker. Den nyttiga kakaon hittar man i en riktigt mörk choklad eller som dryck med så lite socker som möjligt.

 

Kål: Skyddar mot cancer. Förutom höga halter av antioxidanter, C-vitamin och nyttiga mineraler innehåller de kraftigt gröna kålsorterna K-vitamin som är bra för skelettet. Gröna kålsorter är en viktig källa till kalcium, vilket kan vara bra om man t ex inte dricker mjölk.

 

Lök: En medelstor gul lök om dagen sänker risken för nio olika cancertyper med mellan 25 – 80%, visar en stor italiensk studie.

 

Olivolja: Är den olja som innehåller mest skvalen, ett nyttigt kolväte somförebygger cancer. Hajar har en hög halt av skvalen i sina vävnader och verkar därför vara resistenta mot cancer. Storkonsumenter av olivolja löper mindre risk för cancer.

 

Rapsolja: Den matolja som är bäst för hjärtat.

 

Rödbeta: Bra källa till järn och folat, vilket bidrar till att hålla nere förhöjt blodtryck.

 

Sojabönor: Innehåller naturens egna östrogener, fytoöstrogener, vilket bidrar till ett naturligt sätt attlindra klimakteriebesvär. Fytoöstrogenerna minskar även risken för bröstcancer, prostatacancer och tjocktarmscancer.

 

Tomater: Den vackra, röda färgen kommer från lykopen som är en släkting till A-vitamin. Lykopen förebygger cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Men för att kunna tillgodogöra oss lykopenet på bästa sätt behöver tomaterna värmas eller kokas. Det låter konstigt, men just därför är tomatsås, tomatjuice och ketchup bättre för hälsan än råa tomater.

 

Tranbär: Att dricka tranbärsjuice är ett bra sätt att förebygga urinvägsinfektioner.

 

Valnötter: Bra för alla funktioner i hjärnan. Innehåller mycket E-vitamin och det speciella B-vitaminet folat som är blodfetts-sänkande och därmed minskar risken för problem med hjärta och kärl.

 

Vitlök: Sänker blodfetterna och förebygger därför åderförkalkning och hjärtsjukdom.

 

Äpple: Förutom mängder av vitaminer och mineraler så innehåller äpple pektin, en löslig kostfiber. Pektin sänker kolesterolvärdet och reglerar blodsockret på ett positivt sätt.

                                                                                                                                                                                                                                                     Källor: www.kosttips.se

Saturday breakfast

Proteinrik kanelbullsröra toppad med Pauluns granola och jordnötssmör, mums!

Kalorisnål lunch med fitnessnudlar

Dagens lunch blev enkel, god och nyttig! 
Orkade inte fixa något som tog långt tid idag (hatar att vänta på mat haha) så då va/är dessa kalorifria nudlarna perfekta. Nudlarna är från fitnessguru och är jättegoda, dom smakar inte så mycket men det tycker jag är bra eftersom man då kan smaksätta dom  helt själv. Idag blandade jag nudlarna med en kvargsås gjorde på kvarg, citron och andra kryddor, blev verkligen supergott! Till det åt jag en massa helt vanlig pizzaskinka, mums! Perfekt lagom lunch inför kvällens matfest också :) 

Awesome workout - 1h running + chins

HEJSAN! 
Då va det äntligen fredag och jag kunde inte ha börjat min dag på ett bättre sätt! Gick upp hyfsat tidigt idag och gjorde i ordning världens godaste frukost med proteinpannkakor och frukt som ni kunde se i tidigare inlägg, va såååå gott! När det låg i magen blandade jag ihop favorit aminosyrorna och bytte om till träningskläder. Är ju ledig idag så däför passade jag på att träna på morgonen, älskar verkligen det. Man blir så mycket piggare hela dagen sen plus att man har det gjort. Va rätt lugnt nere på gymmet när jag kom ner men det fylldes på ju längre tiden gick, så i slutet va det jag, min bror och standard pensionärsligan. Så tuffa är dom haha, riktiga krigare! Jag va iaf sjukt sugen på att springa idag och kände mig riktigt taggad så jag hoppade direkt på löpandet och tur va det för det gick hur bra som helst. Hade min grymma spellista i öronen och min motivation va i taket, så kul! Slutade med att jag sprang på 12-13 i en timme innan jag tillslut varvade ner med 10 minuters powerwalk. Underbart pass verkligen. Riktigt skönt att köra ett sånt här ordentligt pass nu på morgonen idag också eftersom det blir en massa gotte och alkohol ikväll så det va gött och välbehövligt. När cardion va klar gick iaf in en snabbis i lyftrummet och latchade lite med brorsan, blev några chins för min del innan jag drog mig till mattan och stretchade ut ordentligt. Sen va det bara att ta vårt pick & pack och gå hem i snöstormen (vill ha sommar nuuuuu). 

Nu ska jag iaf snart hoppa in i duschen innan det blir dags för lunch om en stund. Sen i eftermiddag blir det till att laga kladdkaka (ca det godaste som finns) och tacopaj till min middag ikväll. Är verkligen sjukt peppad inför kvällen, först blir det alltså middag med mina fina tjejer innan några grabbar kommer hit för lite förferre innan vi beger oss vidare in till stan och Grace, tror det kommer att bli en riktigt bra och rolig kväll! :) 

Ni får ha en härlig fredag, kramis!!! 

Motivational friday / Let's workout!

Q & A - Bygga muskler/ Välja nyttigt i skolan

Hej! Jag undrar lite hur det här med viktnedgång/viktuppgång fungerar. Jag har nämligen alltid ätit lite för lite, men har ändå haft en hel del fett på kroppen. På senare tid har jag försökt börja äta mera, men samtidigt träna mer cardio. Jag märker att det här fungerar och jag kommer fortsätta så minst en månad till nu, men efteråt skulle jag gärna vilja börja bygga muskler. Då kommer jag ju behöva ligga på överskott, eller hur? Kan jag inte köra cardio då? Och då jag äter mer kalorier än jag förbrukar, hur kan jag vara säker på att jag inte samlar på mig allt fett igen som jag satt ner så mycket tid på att förlora? Liksom, hur kan jag vara säker på att de extra kalorierna jag äter går till muskler och inte till fett? Avslutningsvis: Love your blog!
Hej! Först, tack så jätte mycket! Kul att du gillar bloggen, blir superglad!

okej vad bra att det verkar fungerar. Ja för att bygga muskler bör man ligga på ett överskott då det underlättar och ger kroppen mer utrymme och energi till att lägga på sig muskler. Självklart kan du köra cardio men kanske inte lika ofta och lika länge och fokusera på styrkan istället, allt handlar kort och gott om att ha koll på sitt kcal intag/uttag. Så länge du äter så mycket att du fortfarande ligger på ett överskott så kan du köra cardio, alltså ju mer du tränar destå mer måste du äta. När man ligger på ett kaloriöverskott så är det inte ovanligt att man lägger på sig lite fett medans man bygger upp sina muskler. För att få de bästa resultaten och lägga på sig så lite fett som möjligt är det viktigt att man inte ligger på ett allt för stort överskott. Tips är att verkligen räkna ut ditt vanliga kcal behov och sedan lägga till ett överskott på ca 300-500 kcal och se vad som händer med din kropp, alla är ju olika så testa dig fram för att se vad som funkar för just dig. Sen är det också viktigt att fortfarande välja hälsamma livsmedel även om man ska öka vikt, du bör satsa på bra proteinkällor, långsamma/snabba (till viss del)  kolhydrater och bra fetter. Tillexempel:

Bra Proteinkällor
Kyckling
Tonfisk
Kvarg
Ägg
Keso
Fet fisk (rik på omega 3)
Kalkon
Proteinpulver (HÄR)
Rött kött

Långsamma kolhydrater
Fullkornspasta
Grovt bröd
Fullkornsris, Råris
Quinoa
Havregryn
Linser
Fullkornsbulgur

Bra fetter
Olivolja, Rapsolja, Majsolja & solrosolja
Omega 3
Avokado
Nötter
Kokosolja (HÄR)

 

Hej, jag undrar.. vilken linje går du på. på gymnasiet? Hur kan man välja nyttigt och hälsosamt i skolan. gärna ett inlägg om det?
Hej! Jag går samhällsprogrammet med idrottstillägg (ridning) och jag har gjort ett sånt inlägg innan, HÄR hittar du det! :) 

 

Hej Sara! Jättebra blogg! Läser den princip varje dag! Har bara en fråga, följer du någon/några träningsblogg/ar, i så fall vilken/vilka? Om du inte gör det, vad får du all inspiration ifrån när det gäller träningen som typ övningar och sånt? Kram och grattis i efterskott:)
Hej! Åh tack så jätte mycket, vad kul att höra! Ja jag följer några stycken och de jag läser inprincip varje dag är www.bychloe.nuwww.squats.shapemeup.se och www.imactive.se/idawarg. De hjälper absolut till att inspirera mig att testa nya övningar osv, sen får jag även en hel del inspiration av andra på mitt gym och min bror :) Kram och tack så mycket! 

Supergoda proteinpannkakor / Fredagslyx

VÄRLDENS GODASTE FRULLE, FREDAGSLYX! 

Idag kände jag för att byta ut min keso/kvarg röra mot något annat gott och lyxa till det lite extra så då blev det självklart världens godaste proteinpannkakor som fick stå på menyn. Dessa pannkakor är verkligen jätte goda, enkla att göra och samtidigt väldigt proteinrika, Hur bra? Allt man behöver göra är att blanda 1 skopa pulver (eller ett sample) med 1 dl vatten/mjölk (blir två pannkakor) i en shaker (eller skål), sen kan man också självklart lägga i andra saker också för att göra pannkakorna mer matiga. Själv la jag till 100g kvarg i min smet idag, blev kanon och somsagt lite matigare. Från smeten får man ca 3 stora och perfekta pannkakor som man sedan kan  toppa med en massa gotte såsom kvargröror, bär, nötter, waldenfarms, som jag gjorde med jordnötssmör/chokladjordnötssmör eller något annat mumsigt! Jag lyxade även till det med lite exotisk frukt, älskar verkligen annans och passionsfrukt så detta va utan tvekan en 5 av 5 toasts fruksot!  HÄR hittar ni One Pancake samples för bara 19 kr styck. Testa och ni kommer inte att bli besvikna! :) 

Healthy nightsnack

• One Whey proteinbar från Fitnessguru i favorit smaken Banan/choklad (bästa kombon)
"One Whey® BAR är välkänd för sin goda smak samtidigt som den har ett balanserat innehåll av högvärdigt protein, kolhydrater och fett anpassat för dig som tränar. Baren innehåller tre olika sorters protein; vassleproteinisolat, mjölkprotein & äggalbumin och är täckt med ett tunt lager mörk choklad med 58% kakaohalt. One Whey® BAR passar dig som vill ha en behändig och god bar som mellanmål samt före och efter träning"

• Ett Wasa crisp n light toppat med keso och starka kryddor, mums! 

Lindahls kvarg nya smaker!

Har ni hört om de nya smakerna? 
Visst låter de hur goda som helst, speciellt nötchokladsmaken! Jag menar nötter och choklad är ju alltid en vinnande kombo. Har tyvärr inte hittat dom ute i någon butik än men ska absolut hålla ögonen öppna. Brukar i vanliga fall inte köpa smaksatt kvarg så ofta då dom brukar innehålla en hel del socker men dessa från Lindahls är superbra på det viset, de innehåller inget tillsatt socker, har ett högt proteininnehåll och låg fetthalt. Kolhydraterna kommer från det mjölksocker som finns i mjölken kvargen är tillverkad av, så dessa godingar får gärna bo i mitt kylskåp. Ska utan tvekan försöka testa alla smakerna, är ju en riktig kvargälskare så det blir bra! Kvarg är ju verkligen en perfekt grund/bas i frukosten eller som mellis toppad med granola eller jordnötssmör. 

Är det någon av er som har testat/sett dom ute i någon butik än? :) 

Workout - 70 min cardio / Fight for fit

Hej hopp, 
Allt bra med er? Här är det iaf kanon, börjar min helg idag och jag har även precis kört ett gött pass på gymmet så klagar ej. Har haft riktigt degig dag i skolan idag (som alla andra denna veckan) och hade bara två lektioner innan jag slutade vid 11 tiden då min räser pappa kom och hämtade upp mig. Vi körde raka spåret hemmåt och eftersom jag skulle träna direkt tryckte jag i mig i en Questbar i favvo smaken påvägen, älskar verkligen dom barsen! Så smidigt och bra att ha med en i väskan som mellis när man behöver energipåfyllning. Väl nere på gymmet bytte jag direkt om lite snabbt, blandade mina aminosyror och satte på bästa spellistan i lurarna. Kände mig rätt så otagg på att träna idag men bestämde mig för att kriga mig igenom det då jag vet att det kommer att vara värt det efteråt "Hard work pays off", så det va bara att bita ihop och köra på. Och som vanligt också blev det lättare och roligare ju längre jag körde, jag behöver få den där endorfinkicken och känna svetten rinna. Dagens pass blev iaf, som rubriken lyder, ett cardio pass på ca 70 minuter. Började med 40 minuter löpning innan jag sänkte tempot och power walkade i 20 minuter innna jag tillslut hoppade av löpbandet och satte mig på cyklen för 10 min spinning. Jobbigt men somsagt sjukt skönt nu efteråt, avslutade sen hela passet med att stretcha ut ordentligt innan jag gick hem i skitvädret. 

Just nu sitter jag iaf i soffan och ska snart gå och fixa lite lunch, är verkligen huuuur hungrig som helst haha. Annars idag blir det rätt lugnt, lite plugg osv. Sen imon är jag ledig (yey) så ska passa på att träna ett morgonpass innan det blir dags att förbereda allt inför min middag/förferre på kvällen, måste laga mat och fixa allt. Är iaf hur taggad som helst, kommer bli en kanonkväll tror jag!

Hoppas ni får en fortsatt bra dag, kramis! :) 

Recept - Kvargtårta / Fröknäcke

RECEPT SUPERGOTT FRÖKNÄCKE:
- 2 dl Solroskärnor
- 1 1/2 dl Pumpafrön
- 1/2 dl Linfrön
- 1/2 dl Grahamsmjöl
- ca 2 dl Vatten

1. Sätt på ugnen på 225°
2. Blanda alla ingridienser och låt svälla i ca 15 min
3. Bred ut smeten på bakplåtspapper, salta med flingsalt och grädda tills fin färg innan ni vänder på knäckebröder (ca 15 min beorende på ugn), lossar pappret och gräddar på andra sidan tills den också har fått en fin färg

 

NNYTTIG KVARGGLASSTÅRTA:
- 5 dl Kvarg
- Vaniljpulver efter smak
- ca 4 msk Stevia
- 3 dl Mixade jordgubbar

1. Blanda ihop allt, häll över i en tårtform/pajform och sätt den i frysen
2. Ta fram den ca 45 min innan servering 
3. Garnera gärna med färska bär eller annat gott och NJUT! :)