Sara Rylander

Mat som håller dig frisk!

Apelsin: Rik på C-vitamin som lindrar och förebygger förkylning. Innehåller även flera antioxidanter som gör att den minskar risken för cancer.

 

Avokado: Kallas även hjärtats bästa vän för att den innehåller nyttigt fett som håller blodfetterna nere. Den innehåller även mänger av E-vitamin, kalium, magnesium och folat - alla ämnen som skyddar hjärtat.

 

Bönor: Lågt GI-värde och väldigt näringsrika. Hög halt av fibrer förebygger diabetes 2 och höga blodfetter genom att hålla magen i gång och sänka kolesterolhalten.

 

Blåbär: Innehåller mycket A- och C-vitamin. Rika på en kraftig antioxidant, antocyaniner. Skyddar mot cancer och sjukdomar i kärl och hjärta. Bidrar till nyskapande av celler i hjärnan.Skyddar mot diabetes och sänker både blodfetter och blodsocker. Anses även förbättra mörkerseendet och kunna förebygga gråstarr och gula fläcken

Hallon: Innehåller mängder av C-vitamin, B2-vitamin och flera nyttiga mineraler. Hallonkärnorna blir nyttiga i form av fibrer i magen och kan förebygga tjocktarmscancer.

 

Havre: Unik fiberkälla som förebygger förstoppning och orolig tarm. Håller även blodfetterna under kontroll.

 

Granatäpple: Ansågs förr vara en symbol för evigt liv. Rik på antioxidanternas absoluta drottning, flavonoider. Skyddar mot cancer, åderförkalkning, hjärtinfarkt och stroke. Sänker blodtrycket, men höjer potensen.

 

Nötter: Sänker kolesterolvärdet och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. E-vitaminbomb. Innehåller magnesium som är bra för hjärtats rytm, men är även lätt blodtryckssänkande. Rika på aminosyran arginin, som gör så att blodkärlen kan slappna av och därmed minskar risken för blodproppar och högt blodtryck. Minskar även risken för diabetes 2.

 

Kakao: Har högre halt av flavonoider än både rödvin och grönt te, vilketskyddar både hjärta och kärl. OBS! Det här gäller inte mjölkchoklad som innehåller mängder av fett och socker. Den nyttiga kakaon hittar man i en riktigt mörk choklad eller som dryck med så lite socker som möjligt.

 

Kål: Skyddar mot cancer. Förutom höga halter av antioxidanter, C-vitamin och nyttiga mineraler innehåller de kraftigt gröna kålsorterna K-vitamin som är bra för skelettet. Gröna kålsorter är en viktig källa till kalcium, vilket kan vara bra om man t ex inte dricker mjölk.

 

Lök: En medelstor gul lök om dagen sänker risken för nio olika cancertyper med mellan 25 – 80%, visar en stor italiensk studie.

 

Olivolja: Är den olja som innehåller mest skvalen, ett nyttigt kolväte somförebygger cancer. Hajar har en hög halt av skvalen i sina vävnader och verkar därför vara resistenta mot cancer. Storkonsumenter av olivolja löper mindre risk för cancer.

 

Rapsolja: Den matolja som är bäst för hjärtat.

 

Rödbeta: Bra källa till järn och folat, vilket bidrar till att hålla nere förhöjt blodtryck.

 

Sojabönor: Innehåller naturens egna östrogener, fytoöstrogener, vilket bidrar till ett naturligt sätt attlindra klimakteriebesvär. Fytoöstrogenerna minskar även risken för bröstcancer, prostatacancer och tjocktarmscancer.

 

Tomater: Den vackra, röda färgen kommer från lykopen som är en släkting till A-vitamin. Lykopen förebygger cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Men för att kunna tillgodogöra oss lykopenet på bästa sätt behöver tomaterna värmas eller kokas. Det låter konstigt, men just därför är tomatsås, tomatjuice och ketchup bättre för hälsan än råa tomater.

 

Tranbär: Att dricka tranbärsjuice är ett bra sätt att förebygga urinvägsinfektioner.

 

Valnötter: Bra för alla funktioner i hjärnan. Innehåller mycket E-vitamin och det speciella B-vitaminet folat som är blodfetts-sänkande och därmed minskar risken för problem med hjärta och kärl.

 

Vitlök: Sänker blodfetterna och förebygger därför åderförkalkning och hjärtsjukdom.

 

Äpple: Förutom mängder av vitaminer och mineraler så innehåller äpple pektin, en löslig kostfiber. Pektin sänker kolesterolvärdet och reglerar blodsockret på ett positivt sätt.

                                                                                                                                                                                                                                                     Källor: www.kosttips.se

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas