Sara Rylander

Q & A - Bygga muskler/ Välja nyttigt i skolan

Hej! Jag undrar lite hur det här med viktnedgång/viktuppgång fungerar. Jag har nämligen alltid ätit lite för lite, men har ändå haft en hel del fett på kroppen. På senare tid har jag försökt börja äta mera, men samtidigt träna mer cardio. Jag märker att det här fungerar och jag kommer fortsätta så minst en månad till nu, men efteråt skulle jag gärna vilja börja bygga muskler. Då kommer jag ju behöva ligga på överskott, eller hur? Kan jag inte köra cardio då? Och då jag äter mer kalorier än jag förbrukar, hur kan jag vara säker på att jag inte samlar på mig allt fett igen som jag satt ner så mycket tid på att förlora? Liksom, hur kan jag vara säker på att de extra kalorierna jag äter går till muskler och inte till fett? Avslutningsvis: Love your blog!
Hej! Först, tack så jätte mycket! Kul att du gillar bloggen, blir superglad!

okej vad bra att det verkar fungerar. Ja för att bygga muskler bör man ligga på ett överskott då det underlättar och ger kroppen mer utrymme och energi till att lägga på sig muskler. Självklart kan du köra cardio men kanske inte lika ofta och lika länge och fokusera på styrkan istället, allt handlar kort och gott om att ha koll på sitt kcal intag/uttag. Så länge du äter så mycket att du fortfarande ligger på ett överskott så kan du köra cardio, alltså ju mer du tränar destå mer måste du äta. När man ligger på ett kaloriöverskott så är det inte ovanligt att man lägger på sig lite fett medans man bygger upp sina muskler. För att få de bästa resultaten och lägga på sig så lite fett som möjligt är det viktigt att man inte ligger på ett allt för stort överskott. Tips är att verkligen räkna ut ditt vanliga kcal behov och sedan lägga till ett överskott på ca 300-500 kcal och se vad som händer med din kropp, alla är ju olika så testa dig fram för att se vad som funkar för just dig. Sen är det också viktigt att fortfarande välja hälsamma livsmedel även om man ska öka vikt, du bör satsa på bra proteinkällor, långsamma/snabba (till viss del)  kolhydrater och bra fetter. Tillexempel:

Bra Proteinkällor
Kyckling
Tonfisk
Kvarg
Ägg
Keso
Fet fisk (rik på omega 3)
Kalkon
Proteinpulver (HÄR)
Rött kött

Långsamma kolhydrater
Fullkornspasta
Grovt bröd
Fullkornsris, Råris
Quinoa
Havregryn
Linser
Fullkornsbulgur

Bra fetter
Olivolja, Rapsolja, Majsolja & solrosolja
Omega 3
Avokado
Nötter
Kokosolja (HÄR)

 

Hej, jag undrar.. vilken linje går du på. på gymnasiet? Hur kan man välja nyttigt och hälsosamt i skolan. gärna ett inlägg om det?
Hej! Jag går samhällsprogrammet med idrottstillägg (ridning) och jag har gjort ett sånt inlägg innan, HÄR hittar du det! :) 

 

Hej Sara! Jättebra blogg! Läser den princip varje dag! Har bara en fråga, följer du någon/några träningsblogg/ar, i så fall vilken/vilka? Om du inte gör det, vad får du all inspiration ifrån när det gäller träningen som typ övningar och sånt? Kram och grattis i efterskott:)
Hej! Åh tack så jätte mycket, vad kul att höra! Ja jag följer några stycken och de jag läser inprincip varje dag är www.bychloe.nuwww.squats.shapemeup.se och www.imactive.se/idawarg. De hjälper absolut till att inspirera mig att testa nya övningar osv, sen får jag även en hel del inspiration av andra på mitt gym och min bror :) Kram och tack så mycket! 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas