Sara Rylander

Yesterdays healthy lunch

Mixsallad med räkor, lök, kräftor, tomater och sen två grillade kycklingfileér till det, mums! 

Morning workout - 1h running + abs

HEJ PÅ ER! 

Då går vi in på en ny vecka, och inte vilken vecka som helst utan min balvecka (!?!?!). På onsdag är det nämligen min tur att äntligen få bli prinssesa för en dag. Tror verkligen att det kommer till att bli en toppen kväll tillsammans med bästa vännerna! Sen på lördag har vi även våran efterlängtade skattjakt som vi i Spid3d helt klart ska vinna. Den dagen lär bjuda på en massa kaos och skratt haha... Så ah, denna veckan är utan tvekan en bra vecka fast sen så slår den självklart inte nästa vecka. Jag menar, då är det fan STUDENTVECKA. Fattar ni hur galet? En hel vecka fullspäckad med fest, själva studenten och en massa firande med alla man känner. Det blir ju inte mycket bättre än så! Sen att man åker till kärleksön på söndagmorgon toppar allt. Nu är det verkligen nära. Åh så kul det kommer bli.

Men iaf, idag är det måndag och som resten av mina dagar fram tills studenten så är jag ledig. Jag började såklart också därför min dag med ett morgonpass på gymmet och efter några vilodagar och bra med påfyllning i matväg så va energin på topp. Även motivationen fanns där idag och jag va galet pepp på att få löka lite (mycket hehe). Väl nere på gymmet va det idag lugnt och skönt, jag va snabb som vanligt och hoppade på favoritlöpbandet där jag sedan spenderade en timme. Gick riktigt bra att löpa idag och jag höll ett högt och bra tempo hela timmen. Svetten sprutade med (obviously) och endorfin-kicken va lika underbar som alltid. När den lökfesten va klar stod det även idag lite magdödande på schemat. Körde mitt väldigt jobbiga och effetiva magprogram idag och det kändes gött i absen efteråt!

(Dessa övningar 3 omgångar, 10 reps på varje och ingen vila förens alla 8 övningar är gjorda)
 Övning 2 - Benlyft 
Övning 3 - Bicycle crunches
Övning 4 - "Sido böj"
Övning 5 - "Nudda tårna"
Övning 6 - Situps med boll
Övning 7 - "Höftlyft"
Övning 8 - Russian Twist 



Kom hem för inte alls längesen nu och ska snart gå och fixa iordning lite lurre. Tror dock jag ska duscha av mig först, not feeling to fresh haha. Annars idag står det inte mycket på schemat, ska kanske in på en grillkväll senare ikväll med alla treorna på skolan samt kolla på en bal. Inget helt bestämt än men det lutar iaf mot det vilket nog blir kul och mysigt. Hoppas bara vädret håller i sig så vi slipper regn.

Ha en bra måndag hörrni, kramis! :) 

Tips - Grilla nyttigt i sommar

Grillat är helt klart bland det bästa och godaste som finns på sommaren. Själv brukar vi grilla rätt ofta och mina favoriter att ha på grillen är helt klart flintastek eller kyckling. Så gott! Är grillat nyttigt då? Jo men det är de absolut, det gäller bara att göra vissa enkla val om man vill vara lite mera hälsosam och här kommer några bra tips till just er som vill grilla nyttigt i sommar! 


Skippa feta marinader
Gör din egen marinad med hjälp av t.ex färska kryddor och pressad citron. Pensla på köttet eller fisken, låt dra i 10 minuter eller över natten, för extra god smak. Tänk på att grillkryddor ofta innehåller smakförstärkaren natriumglutamat (E621), socker eller härdade fetter. Blanda istället gärna din egen kryddmix med färska eller torkade kryddor. Du kan även smaksätta marinaden med chilli-, soja- eller ostronsås.

 

 

Hälsosamma grilltillbehör
Håll dig undan från sallader med oljig dressing och potatis- och vitkålssallader med fet majonnäs. Gör istället din egna snabba och nyttiga potatissallad, blanda bara färsk potatis, rödlök (rädisor) och lite vinagrettdressing. Funkar utmärkt att lägga i grönsaker också. Att göra en god, färgglad sallad är också något som alltid fungerar. Hemma oss brukar vi alltid slänga ihop en stor sallad med t.ex melon, paprika, tomat, gurka, fetaost, jordgubbar osv. För att sen få den lite godare är det bara att hälla över lite äppelcidervinäger och krydda! Att grilla olika grönsaker är ännu ett perfekt tillbehör till köttet eller fisken. Majskolvar, paprikor i olika färger, champinjoner och röd lök osv fungerar kalasbra. Bara att göra fina grillspett och lägga på grillen tills dom har fått en fin färg. Ett annat alternativ till detta kan vara att göra ungsgrönsaker/potatis, detta är personligen en stor favorit! 

 

 

 

Gör egna såser
Mat utan sås är typ som Pizza utan deg, fungerar ej. Men tyärr innehåller ofta köpta såser mycket onödigt, socker, fett och andra onödiga tillsatser som jag helst skippar. Därför gör jag alltid mina egna supergoda nyttiga såser med hjälp av kvarg (keso ibland), kryddor och eventuellt andra ingridienser. Oftast gör jag mina "egna" såser men ibland gör jag också vanlig Tzaksiki, Guacamole eller t.ex en variant av äggsås, enda skillnaden är att jag använder mig av kvarg istället för t.ex gräddfil och jag skippar eventuellt andra mindre nyttiga ingridienser. Och när det kommer till mina egna bästa kvargsåser så är det rätt basic. Allt jag tar är kvarg, lite stevia och sedan blandar i de kryddor jag känner för. Jag gör allt från vitlökssåser och curry såser till dillsåser, med hjälp av somsagt olika kryddor och kryddväxter. Ofta gör jag också såser genom att bara blanda kvarg med lite sockerfri tacosås eller sweet chili sås. Supergott, enkelt & ett mycket nyttigare alternativ.

 

 

Något annat att tänka på...
Felaktig tillagning, vid exempelvis grillning, kan göra livsmedel cancerogena. När kött från nöt, gris, fågel eller fisk steks eller grillas vid höga temperaturer bildas heterocykliska aminer, HCA. Dessa föreningar finns också i cigarettrök och är dokumenterat cancerframkallande. 
HCA kan bildas vid höga temperaturer även vid spisen. Men vid grillning är riskerna större. 

Men som tur väl har MåBra.se gjort en grillguide med bra tips som guidar dig till sund grillning i sommar! Källa: HÄR


– Skär alltid bort brända partier från köttet innan du äter!

– Synligt fett gör köttet saftigare, och det behövs inte så mycket för att uppnå effekt. Genom att skära bort större fettpartier minskar du mängden som droppar ner på glöden och stiger upp i form av farlig rök.

– Marinera! Studier har visat att marinad baserad på balsamvinäger, olivolja, citronsaft och kryddor reducerar de heterocykliska aminerna med nästan 99 procent.

– … Men undvik tomatbaserade marinader, då dessa har motsatt effekt.

-  Krydda ordentligt. Genom att klappa in torra kryddor som rosmarin och gurkmeja i köttet minskar uppkomsten av HCA med 40 procent.

– Använd microvågsugnen. Om du micrar köttet i cirka två minuter innan grillningen minskar också mängden HCA betydligt. En förmicrad köttbit som klappats torr från köttsaft innehåller 90 procent mindre HCA än en köttbit som inte fått samma behandling.

– Längre tillagning vid lägre temperatur gör att både mängden skadlig rök och farliga ämnen minskar avsevärt.

– Vänd köttet ofta, då minimeras uppkomsten av HCA eftersom de inte hinner bildas under kort tid.

– Grilla grönsaker! Eftersom vegetariska alternativ inte bildar dessa skadliga ämnen är det ett utmärkt komplement till köttet.

– Glöm inte att rengöra grillen, eftersom gamla brända kolrester avger farliga ämnen vid nästa användning!

 

 

 

 

 

 

Before gym

• One Cut vätskedrivare och One Heat fettförbrännare

• Frukost - Keso, kvarg, vaniljpulver, fun light saft, frysta bär och jordnötssmör

• Blanda aminosyror

 

Gårdagen /The Fancyman

PRINSEN. VÄRLDENS BÄSTA.

Igår blev det en riktigt tävlingslyckad dag (om man bortser från vädret som sög haha) för Fancy och Elin. Ni kanske då undrar varför jag inte tävlar han själv? Och svaret på det är att jag inte har löst någon tävlingslincens detta året och eftersom jag åker iväg om 2 veckor så känns det meningslöst så då får grymma Elin hoppa prinsen istället. Det va iaf Fancys första tävling sedan typ förra sommaren men det märkdes inte, han va lika duktig och säker som alltid. Dom startade lb och lb+ och fick ett stopp i båda klasserna, första va ett ryttarmisstag och i sista klassen så blev prinsen lite trött så blev ett stopp på sista hindret. Men vi va alla super nöjda med honom, han har somsagt inte tävlat på jätte länge och det va riktigt roligt att se honom på banan. Öronen va framåt och han va väldigt pigg och glad! Vilket är det viktigaste, att han vill hoppa och tycker det är kul. Så ah, denna dagen får verkligen tummen upp. Världens finaste prins :)