Sara Rylander

Kom i form till studenten/sommaren

Hjälp hjälp hjälp!! Två månader drygt till studenten, vill så gärna trimma till kroppen och då undrar jag: vilken mat skulle jag kunna äta och vad för träning ska jag utöva? Ska jag skippa sötsaker helt en period eller ha en dag i veckan vad tror du är bäst? Tack för bästa träningsbloggen!!

Hej! Jag vet precis hur du känner, man vill ju vara i toppform när det är dags för studenten och även sommaren sen. Här kommer ett inlägg om hur man kan tighta till sig, både mat, tips och träning. Åh tack så jätte mycket, blir superglad! Kram 


KOST
Vare sig du vill gå ner eller upp i vikt handlar det hela tiden om kalorier ut och kalorier in. Om du vill gå ner i vikt gäller det därför att du ligger på litet underskott om dagen (runt minus 300 kcal från vad du brukar äta). För att veta hur stort ditt energibehov är finns det olika formler som räknar ut det, där du får skriva i hur aktiv du är, vikt, längd osv. När jag ville gå ner i vikt och bli mer fit förra sommaren så började jag räkna kalorier, jag såg hela tiden till att göra av med mer än vad jag tog in genom träning. Att räkna kalorier är ett jätte bra sätt att hålla koll på vad man får i sig och hur mycket man gör av med under en dag men det är inget som jag rekommenderar att göra en längre period då det lätt går till överstyr..

För att få bra resultat i gymmet så är det också väldigt viktigt att man äter rätt. Alla har väl hört att man behöver äta mycket mat när man tränar, det är helt klart sant men det handlar inte bara om att äta mycket, utan också om vad du äter och när du äter det. Ni har säkert hört någon gång att kosten är 70% och träningen 30%? Väldigt sant enligt mig. Utan bra mat har musklerna inga byggstenar, man får ingen energi och man får inga resultat, det spelar ingen roll hur hårt du tränar. Här kommer en lista över bra livsmedel att använda i vardagen, vad man ska undivka och vad man kan byta ut för att få en hälsosammare livsstil:

Bra Mat i vardagen:

Kyckling

Lax

Torsk

Kvarg (0.1 - 0.3) Naturell

Keso

Äggvitor  

Fettsnålt kyckling eller biff färs

Kött

Alla sorters grönsaker

Grovt knäckebröd

Paulins superflingor

En nyttig musli

Alla sorters frukter

Fetaost (10 %)

Kalkon

Naturell yoghurt (utan socker)

Ris (mindre mängd, mer av t.ex köttet)

Potatis (mindre mängd, mer av t.ex köttet)

Nyttigt Fett ( i lagom mängd)

Avocado 


Naturlig jordnötssmör (ingen olja eller socker tillsatt) 



Nötter och frön

Kokosolja (att steka i istället för smör)

Dålig mat i vardagen:

bröd

”vit” pasta

”vitt” ris

Godis-flingor (dvs sådana som bara innehåller socker typ..)

Korv med vitt bröd

Extra god youghurt med mycket socker i

Använd ej margarin vid matlagning

Feta såser

Grädde

Extremt dålig mat:

Godis

Chips

Läsk

Pizza

Hamburgare

Friterade saker

Mikromat – tex pannpizzor, piroger mm.

Alkohol

Försök byta ut..

Bröd: Vitt bröd → Fullkornsbröd → Surdegsbröd → grovt fullkorns knäckebröd

Pålägg: Marmelad → Ost → Salami → Skinka → Kalkon

Snacks: Chips → Majschips → Nötter → Frukt

Snacks: Godis → Nötter → Frukt

Dricka: Läsk → Saft → Funlight/zeroläsk (dock innehåller det ofta dåliga ämnen såsom aspartan) → celsius → Grönt Te → Vatten

 

Sen när det kommer till om man vill ha en cheatday på helgen är helt upp till ensjälv. Personligen hade jag inte det när jag ville gå ner första gången, då körde jag helt clean. Nu däremot så äter jag på helgen men jag skulle rekommendera att kanske ta varannan helg att unna sig på om man verkligen vill gå ner i vikt eller iaf inte hetsäta på dagen man får äta. En kaka eller några godisbitar gör ingen skillnad, men känn efter och se hur du vill ha det :)

 

TRÄNING

Hitta en träningsform du verkligen gillar och satsa på tre eller fler ordentliga pass i veckan. Variera gärna träningen, det gör att du tränar olika muskelgrupper och att du inte blir uttråkad. Glöm inte heller styrketräningen! Många tjejer är rädda för det, eftersom de tror att de kommer få stora och biffiga muskler. Det är inget du behöver oroa dig för! Styrketräna på, musklerna gör att du ökar din förbränning, även när du vilar. Och somsagt, för att gå ner i vikt så behöver man ligga på ett litet underskott vilket cardio underlättar till. Man vill ju bränna  bort onödigt fett vilket man enklast gör genom att köra cardio (löpning,cykla,PW, crosstrainer) + Genom att konditionsträna kommer du också att få allt annat på köpet också, snyggare mage, snyggare armar, tom snyggare ansikte. Allt blir fastare och mer tight av konditionsträning i kombination med styrketräning.

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas