Sara Rylander

Kosttillskott guide

Hej, riktigt bra blogg har du! Jag har en liten fråga: jag tränar runt 4-5 gånger i veckan där jag går på olika pass med både styrka och kondition. Vad för kosttillskott skulle du rekommendera? :) Kram!

Hej och först och främst, tack så jätte mycket! Sen till din fråga, det är lite svårt för mig att avgöra eftersom det beror lite på vad ditt mål är med träningen. Men jag tänkte att jag kunde göra en "kostillskotts guide" så kan du själv se vilket som du tror passar dig och ditt mål bäst! :) 

Om vi börjar med proteinpulver...

Det finns många olika typer av protein, dom vanligaste är vassleprotein (whey protein) och kaseinprotein. Skillnaden på dom är att whey är ett snabbt protein som skyndar sig ut till musklerna för att börja bygga och "finns kvar" i kroppen ca. 3 timmar medan kaseinprotein är ett protein som tas upp långsamt av kroppen och bygger muskler/förhindrar muskelnedbrytning under en längre tid. 

Vilket ska man välja?

Om det är första gången man ska testa proteinpulver eller bara vill se till att man får i sig tillräckligt med protein så skulle jag nog rekommendera wheyprotein vilket man tar direkt efter träning (i kombo med middag/lunch inom en kortare tid) för optimal muskeluppbyggnad. Om man också t.ex försöker gå ner i vikt (eller deff) och ligger på ett kcal underskott men samtidigt vill behålla sina muskler så kan det ibland vara svårt att få i sig all den protein som kroppen behöver och då är proteinpulver perfekt! Men om du styrketränar ofta och ditt mål verkligen är att bygga mycket muskler så kan det vara bra att även köpa ett kaseinpulver vilket man tar på kvällen innan läggdags. Då har kroppen protein som den kan använda sig av under hela natten. Själv har jag både wheyprotein och kaseinprotein hemma och jag använder dom de dagar jag känner att jag inte har fått i mig tillräckligt med protein eller bara är sugen på det, dom är ju väldigt goda också. Dessa har jag:

- OneCasein Double Chocolate från Fitnessguru
- GAAM Nutrition 100% Whey Premium från proteinbolaget
- OneWhey (isolate & vanilg) från Fitnessguru

Sen har vi ju även min favorit - Aminosyror...

 Aminosyror är ett bra alternativ om man vill gå ner i vikt men samtidigt vill bla förebygga nedbrytning av sina muskler. Aminosyror är protein i dess minsta beståndsdelar och tas upp otroligt snabbt då de inte behöver brytas ner. De används framför allt för att påskynda återhämtningen, stimulera muskeluppbyggnad och hindra muskelnedbrytning. Om syftet speciellt är viktnedgång så kan aminosyror absolut vara ett bra alternativ, bättre än proteinpulver i denna situationen då det innehåller färre kalorier vilket är positivt i detta fallet. Aminosyror kan man inta antingen före, under eller efter ett träningspass men själv tar jag det alltid under vilket jag tycker är superbra då jag få en extra energiboost! Dom jag har testat/använder mig av är dessa:

GAAM Nutrition BCCA från proteinbolaget
- One Amino från Fitnessguru 

- BSN Amino x-30 (HÄR)

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas