Sara Rylander

STOCKHOLM / X-CRUISE

GOD MORGON PÅ ER!

Just nu sitter jag i soffan med frullen i högsta hugg som även idag blev Lindahls pepparkakskvarg (love it), Pauluns granola och massa jordnötssmör. Snart är det dags för mig att fixa i ordning mig, klä på mig och säkerhetsställa att alla saker som jag ska ha med ligger i resväskan för nu är det inte långt kvar innan tåget mot Stockholm går! Idag går ju nämligen ÄNTLIGEN kryssning och jag är sååå glad och taggad. Tror det kommer bli så kul och spårat haha. Jag kommer iaf inte att ta med mig min dator då jag inte vill att något ska hända samt för att jag ändå inte lär ha någon tid att använda den under dom här dagarna... Så därför kommer bloggen lida lite men jag hoppas ni förstår. I'll be back on Saturday med en uppdatering om hur kryssning var och annat spännande! 


Ha nu en jätte bra torsdag och sen en fortsatt bra helg, kramis! :)

Grekisksallad med kyckling & Tzatziki

@welovefood

Todays workout - 50 min cardio

HOLA AMIGOS!

Då va man äntligen hemma efter en lång dag. Steg upp med tuppen i morse, precis som igår, åt frukost och sen begav jag mig in emot stan för att jobba lite. Knegade sen på tills klockan 1 då jag slutade och det istället stod en mysig lunch date med Ellen på schemat! Blev en date på bästa Welovefood (mitt gamla jobb) där dom har världens godaste mat, nyttigt och precis i min smak. Jag tog en super smarrig grekisk sallad med fetaost och extra kyckling, perfekt lunch och grym uppladdning innan gymmet. Ska visa er bild på lunchen sen, lovar att ni kommer dregla haha. Ni måste iaf äta där nån dag om ni är på Grandsamarkand, och juste! Imon ska dom även börja sälja frozen yoghurt där uppe på grand så om ni är sugna på något gott men ändå nyttigt, sväng förbi där. Vår lunchdate va iaf väldigt mysig och det blev en massa prat om allt mellan himmel och jord. Skönt att få prata av sig lite! Vi satt där i lite över två timmar innan vi till sist gick åt skilda håll. Jag satte då direkt kurs mot gymmet och väl där så bytte jag snabbt om, fyllde min shaker, satte på bästa spellistan och hoppade på favorit löpbandet. Idag va energin mycket bättre än igår och även motivationen va på topp, underbart. Passet blev iaf 50 minuters cardio och jag delade upp det mellan cykeln och löpbandet. Började med 30 minuters löpning + 10 min power walk och avslutade sen med 10 minuters cykling. Ett lagom jobbigt pass som blev ett bra avslut på denna vecka, imon börjar ju nämligen min helg då det är dags för krysssning. WOOPPAAA haha. Nu sitter jag iaf hemma och äter middag, ska snart börja packa...


Hoppas ni alla har haft en bra onsdag, kramis! :)  

Favorite outfits from this year

 

 

 

MAC Läppenna / läppstift

Give me pls

Nyttig middag / Fördelar med vitkål

Gårdagens mumsiga middag blev grillad kyckling, soltorkade tomater och en supergod vitkålssallad. Personligen så verkligen ääääälskar jag pizzasallad och att köpa hem vitkål och göra egen är både enkelt, nyttigt och riktigt gott. När jag gör min vitkålsallad så skär jag bara vitkålen i tunna skivor/strimlor och efter det häller jag på lite äppelcider vinäger (ibland olivolja) och sen kryddar med svartpeppar och ev örtsalt. Och sen, vitkål är inte heller bara gott utan det är även väldigt nyttigt och har många hälsofördelar:

Är fulla med antioxidanter
Kål är gott att äta rått men lika god att steka, ugnsbaka eller koka. Den som har en lite känslig mage kan koka eller förvälla kålen, då landar den mjukare i magen. Kål kan bland annat skydda mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Kålets cancerförebyggande effekt beror framförallt på det stora innehållet av antioxidanter. Dessa antioxidanter motverkar oxidativ stress och det gör att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar. Kål innehåller också pektin som sänker blodsockret och de onda kolesterolet LDL. Kål renar även kroppen på toxiner och slaggprodukter.

 

Bra i förebyggande vård
Kål innehåller ett ämne som heter glukosinolat som har en påvisad effekt i förebyggande cancervård. Det är framförallt cancer i tjocktarmen, brösten, prostatan och i urinblåsan glukosinatet har effekt på.

  

Vitkål kan lindra ledvärk
Magen hurrar när du äter vitkål eftersom du får fullt av nyttiga bakterier som tarmen gillar när du äter din vitkål. Den är också gynnsam i förebyggandet av cancer och lindra smärta i lederna om du gör ett omslag. Vitkål innehåller: C och K-vitamin, folsyra, kalium och har ett orac värde på 510.

 

Kalorisnålt
Vitkålen mättar bra samtidigt som den innehåller få kalorier. Perfekt om man vill fylla ut tallriken! 

 

Källa:kurera.se 

POWER WALK

HEJ PÅ ER!

Idag är det en väldigt seg Sara som skriver till er. Har precis varit nere en sväng på gymmet och gått i sisådär 40 minuter. Energin fanns verkligen inte där och det hjälper inte när man har skoskav, huvudverk och det regnar ute haha. Men ville ändå röra på mig lite då det från och med torsdag kommer bli vila och en massa alkohol och gotteheter på det. Dock är så sjukt taggad på x-cruise, ska bli så kul att bara åka iväg och festa i hela 40 h tillsammans med bästa människorna! Min dag annars har bestått av lite jobbande på förmiddagen och sen mestadels ätande och serietittande haha. Har, som jag nämnde innan, varit galet seg hela eftermiddagen och jag känner att min kropp behövde lite vila. Jag hoppas verkligen att jag är pigg och kan köra ett hårt pass på gymmet imon istället. Men ah man kan ju inte alltid vara på topp... Nu ikväll blir det bara lugnt, ska fylla på med lite extra mat så jag går på fullspeed imorgon haha. Morgondagen ser precis likdan som idag förutom att jag efter jobbet vid 1 ska på lunchdate med en fin tjej och sen på kvällen blir det såklart också packande och förberedelse inför kryssningen. Åh är sååå laddad. Älskar att göra sånt här roligt med vänner och eftersom det även är min första kryssning någonsin (bortsätt från typ vanliga färjan till danmark) så är jag mucho excited haha. 


Hoppas ni alla iaf har haft en fin tisdag, kramis! :) 

Victoria Secret Favorites

VILL HA SOMMAR 2016

Victoria Secret levererar galet snygga bikinis och baddräkter. Någon/några av dom här ska bli mina tills nästa sommar, så fina! Och ja jag väljer att vägra vinter haha. Klänningar och bikinis står högst upp på min önskelista. Ge mig sol, värme och sommar. 

Q & A - Löptempo / Vikt / Rhodos

Vilket tempo kör du på löpbandet när du springer? Alltså t.ex. 10.0 km/h eller 12.0 km/h etc? :) Vore kul att veta då jag själv springer och tycker det är svårt att veta vad som är normalt haha :P
- Hej! Det är olika men springer alltid minst 11.o/h. Ibland håller jag ett högre tempo och ibland kör jag lite lugnare, beror mycket på hur jag känner mig samt om jag ska springa en längre tid eller bara t.ex en halvtimme :) 

 

Hej fina Sara! Älskar din blogg först och främst men har en liten fråga.. Vet att ni ska svara i en video och att du svarat lite här redan, men undrar hur mycket man lägger på alkohol och utgång och allt som hör det till ungefär under en vecka på Rhodos? Ska dit med några vänner i sommar nämligen :) Kram
-
Hej du! Åh tack finis, vad glad jag blir. Kul att du gillar den. Sen till din fråga, hmm... asså alkohol nere på Rhodos är sjukt billigt, en cider på supermarket kostar liksom runt 10 svenska kronor haha. Sen ute på klubbarna så brukar en drink ligga runt 80 svenska kr (tror jag) så det är ju betydligt billigare än i Sverige. Det som egentligen kostar pengar men som är (enligt mig) det roligaste och som man borde gå på när man är där nere är själva eventsen som klubbarna arrangerar. Dock ingår fri bar i nån tid på typ alla eventsen plus att ni kommer få galet kul så det går liksom jämt ut på något sätt. När jag och mina kompisar va där som turister 2014 så gjorde vi knappt av med några pengar på alkohol eller på mat men det va för vi hade all inklusive (så la bara pengar på events men då ingick ju även fri bar blev typ plus minus noll)... så vet faktiskt inte riktigt hur mycket man bör ha med sig men somsagt, både alkohol och mat är relativt billigt men mitt tips att ta med lite extra just så att ni kan gå på de olika eventsen också och inte behöver snåla. Men skulle ungefär tänka mig att det går åt runt 5000-10 000 tusen beroende på vad man vill göra, vart man bor (nära elr behöver taxi), om äter dyrt eller billigt, vill gå events osv och om man har all inklusive :)  

 

Var har du fått börjat jobba? :D
På Lagerhaus :D 

 

Hur mycket gick du ner från att du började träna och ändrade din kost fram till att du var nöjd med hur du såg ut? :)
Hej! Jag gick ner ca 10 kilo innan jag va nöjd :)

 

Hej! Har sett att du lägger upp recept på allt möjligt lite här o där, jag undrar dock om du har någon kategori för det eller så?? Blir så inspirerad men svårt att hitta haha :D 
- Hej! Nej det har jag faktiskt inte men kanske borde fixa? Haha ja förstår att det blir lite jobbigt att behöva bläddra igenom allt, ska se om jag kan fixa till en kategori för recept så att det blir lättare :D kram

Granola & Jordnötssmör

DETTA TILL FRUKOST HÖRNI, MUMS

Lindahls Pepparkakskvarg
- Extra kanel och stevia
- Pauluns granola Hasselnötter/Dadlar
- Jordnötssmör 

 

My hair during the past years...

Haha ja herregud man har ju haft några mindre lyckade "hårperioder" om man säger så.... vad tänkte jag ens hahah. Känner inte igen mig själv för 5 öre för övrigt heller vilket också är tur haha, tackar gudarna för tandställning och löpbandet. Tror jag håller mig till färgen och stylen som jag har idag, ska dock bli sjukt skönt att fräscha upp det lite nu. Välbehövligt. Sen till sommaren blir det nog till att slänga i  några ljusare slingor och sen låta solen sköta sitt jobb haha. Älskar när håret blir sådär snyggt naturligt solblekt! :) 

Todays workout - 1h cardio + strength

HEJSAN SVEJSAN!

Då va det måndag och en ny vecka på ingång, underbart. Själv är jag precis hemkommen från en grymt träningspass på gymmet, känns kalas gött att ha det avklarat idag då jag har lite andra planer ikväll. Ska bland annat äntligen fixa frillan och klippa topparna lite haha, va ju ett tag sen sedan förra gången om man säger så... Dock drog jag inte ner direkt efter frullen idag utan först åkte jag in en sväng till mitt nya jobb och pratade lite med dom om tider osv. Känns iaf riktigt bra med det så ser framemot att dra igång att jobba där och tjäna lite cash hehe. Fick även med mig ett läppstift innan jag begav mig hemåt mot a-town igen. Väl hemma slängde jag direkt på mig träningskläderna och körde ner till ATC. Kände mig lite seg idag så tog det lite lugnare på cardion idag, blev ungefär 20 minuters löpning + 20 min power walk och sen till sist 20 lökiga minutrar på cykeln. Tur man har musik som kan peppa igång en ordentligt när man behöver det, gäller ju oftast (iaf för mig) att bara komma igång, få upp pulsen och börja svettas. Sen flyter det på och endorfin-kicken slår till. Bästa. Efter cardion körde jag även lite styrka innan jag drog hem vilket såg ut såhär:

10 x 3 Biceps curl med skivstång
10 x 3 Stående Rodd
10 x 3 Hantel lyft åt sidan 
+ Stretching


Och nu sitter jag alltså här hemma med lite lurre i högsta hugg. Ska snart hoppa in i duschen och sen också läsa igenom en hög med papper som jag fick med mig hem från jobbet. Sen vid 5 tiden är det alltså dags att fixa frillan vilket bästa Felicia ska göra, ska bli så skönt. Annars blir det nog rätt lugnt, blir att gå upp rätt tidigt imon med då jag ska ha min första riktiga arbetsdag. Kul! :) 


Ha en toppen måndag, kramis! 

Tips - Så håller du träningsmotivationen uppe

1. Ta en dag i taget - Lev inte för mycket i framtiden, tänk på vad du kan, vill eller ska göra idag istället

2. Omringa dig själv med positivitet - Det är viktigt att vara med människor som ger energi istället för tar

3. Gör en drömlista - Skriv ner dina tankar, mål, drömmar och känslor

4. Fråga dig själv vad du vill och sätt upp realistiska mål utefter det - Det ger dig något att kämpa för och håller motivationen uppe

5. Belöna dig själv - Unna dig något när du nått ditt mål eller delmål. Det ger dig något att sträva efter 

6. Tro på dig själv - Man kan/orkar oftast mer än vad man tro. Viktigt för att man ska lyckas

7. Hylla och inse dina egenskaper - Det är bra känna sig själv, veta sina styrkor och svagheter

8. Se dina resultat - Ta bilder och se hur du utvecklas, det är väldigt motiverande kolla tillbaka och se hur långt man faktiskt har kommit

9.  Visualisera att du lyckas med dina mål - Se framför dig hur du kommer att se ut eller må. Hur det kommer att kännas när du tagit dig enda vägen

10. Hylla varje steg i rätt riktning - Det kan antingen va att gå upp eller ner i vikt, se alla små framgångar som en stor framgång och tänk på att det går åt rätt håll

11. Va snäll mot dig själv - Man har bara en kropp och knopp så ta hand om den. Det viktigaste är att man mår bra och är glad. Att träna/äta nyttigt ska vara kul, inte ett tvång. Ta en extra vilodag om du vill, ät den där supergoda bullen eller vad som, va inte för hård mot dig själv. Satsa på en livsstil som du kan leva lycklig med och inte något som är kortvarigt och som gör så att du mår dåligt. 

12. Fokusera på hur du mår istället för på vad vågen säger - Siffrorna på vågen säger ingenting om hur du mår eller hur du ser ut. Om du t.ex tränar mycket och bygger muskler så lär du gå upp i vikt samtidigt som ditt midjemått minskar just för att underhudsfettet ersätts med muskler. Så vad vågen visar är inte särskilt viktigt utan fokusera istället på hur du mår och känner dig  

13. Jämför dig inte med andra - Fokusera på dina mål och din egna utveckling. Vad andra gör eller hur dom ser ut spelar ingen roll, bestäm dig istället för att bli den bästa versionen av dig själv

 

Pepparkakskvarg

Julig frukost idag 

Dagens frulle blev som ni kan se en burk med Lindahls Pepparkakskvarg toppade med en massa jordnötssmör. En grym kombo! Har testat denna kvargen några gånger nu och den har verkligen växt i mina ögon, den blir godare och godare. Den ger en utan tvekan en riktig julkänsla och jag tycker smakerna i den påminner om både glögg, pepparkaker och lussebullar haha vilket gör den sååå smarrig. Dock tycker jag att den blir ännu godare om man blandar i lite (mycket hehe) kanel och stevia. Då blir den perfekt enligt mig, mums!

Om ni testat den så tycker jag absolut att ni borde det :) 

Lunch - Tacosalad!

TACOS ALLA DAR I VECKAN! - Nyttigt, gott och mättande. Mums