Sara Rylander

Nyttig middag / Fördelar med vitkål

Gårdagens mumsiga middag blev grillad kyckling, soltorkade tomater och en supergod vitkålssallad. Personligen så verkligen ääääälskar jag pizzasallad och att köpa hem vitkål och göra egen är både enkelt, nyttigt och riktigt gott. När jag gör min vitkålsallad så skär jag bara vitkålen i tunna skivor/strimlor och efter det häller jag på lite äppelcider vinäger (ibland olivolja) och sen kryddar med svartpeppar och ev örtsalt. Och sen, vitkål är inte heller bara gott utan det är även väldigt nyttigt och har många hälsofördelar:

Är fulla med antioxidanter
Kål är gott att äta rått men lika god att steka, ugnsbaka eller koka. Den som har en lite känslig mage kan koka eller förvälla kålen, då landar den mjukare i magen. Kål kan bland annat skydda mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Kålets cancerförebyggande effekt beror framförallt på det stora innehållet av antioxidanter. Dessa antioxidanter motverkar oxidativ stress och det gör att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar. Kål innehåller också pektin som sänker blodsockret och de onda kolesterolet LDL. Kål renar även kroppen på toxiner och slaggprodukter.

 

Bra i förebyggande vård
Kål innehåller ett ämne som heter glukosinolat som har en påvisad effekt i förebyggande cancervård. Det är framförallt cancer i tjocktarmen, brösten, prostatan och i urinblåsan glukosinatet har effekt på.

  

Vitkål kan lindra ledvärk
Magen hurrar när du äter vitkål eftersom du får fullt av nyttiga bakterier som tarmen gillar när du äter din vitkål. Den är också gynnsam i förebyggandet av cancer och lindra smärta i lederna om du gör ett omslag. Vitkål innehåller: C och K-vitamin, folsyra, kalium och har ett orac värde på 510.

 

Kalorisnålt
Vitkålen mättar bra samtidigt som den innehåller få kalorier. Perfekt om man vill fylla ut tallriken! 

 

Källa:kurera.se 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas